Levensecht leren met de maatschappelijke stage

5 juni 2009

Lang voordat in 2005 de eerste scholieren op maatschappelijke stage gingen, had het Hilfertsheem -  Beatrix er al een paar jaar ervaring met deze stagevorm. Al in 2002 besloot de vmbo-school dat de leerlingen beter voorbereid moesten zijn op de maatschappij. De school introduceerde toen het levensecht leren in de vorm van een stage. Anno 2009 is Hilfertsheem-Beatrix nog steeds innovatief bezig: alle klassen gaan op maatschappelijke stage. Tijd voor een gesprek!

Betrekken bij samenleving
Aan het woord zijn directeur Hanneke Strankinga en Stagecoördinator Ruud Page.  Hanneke licht de keuze voor stages toe: 'We wilden onze leerlingen meer betrekken bij de samenleving, zowel binnen als buiten de school. Met als doel ook buiten de school te leren samenwerken, zelfstandig te zijn en verantwoordelijkheid te nemen.
We hadden al ervaring met de beroepsoriënterende stage en daardoor konden we dit gemakkelijk opzetten. In 2002 zijn we begonnen met stage bij vrijwilligersorganisaties. Doordat we al vergevorderd waren met onze eigen stage konden we gemakkelijk aansluiten bij de regeling voor maatschappelijke stages.’

Zelf zoeken naar stage
Het meest bijzondere aan de stages op dit vmbo is dat alle klassen op stage gaan. Ruud: ‘Dit jaar hebben we de stages uitgebreid naar de tweede klas met het project ‘Free Choice’. De leerlingen kunnen uit een adressenbestand zelf vrijwilligerswerk zoeken in bijvoorbeeld een zorgcentrum, kinderdagverblijf of kinderboerderij. We bereiden de leerlingen klassikaal voor met een voorlichting en een training van het kennismakingsgesprek. De volgende stap is de stage waarbij ze, in groepen of individueel, een week lang meelopen met een medewerker bij de organisatie. Tijdens de week houden ze een stagelogboek bij. Na afloop beoordelen ze elkaar, presenteren ze hun project voor de klas en schrijven ze een bedankbrief naar het stageadres.’

Vierdejaars als schoolwacht
Ook de andere klassen gaan op stage. Ruud: ‘De eersteklassers lopen een dag mee op het werk van familie of vrienden. Deze leerlingen zorgen dus zelf voor een stageplaats. Het enthousiasme in deze klas is groot, bijna alle kinderen hebben een stageplaats. Ook de derdejaars gaan een week op stage. De stage is hetzelfde als het tweede jaar, maar bevat meer leermomenten. Ook beoordelen ze in deze fase zichzelf. De vierdejaars pakken een klus aan voor een dag. Ze werken met de feestdagen in een woonzorgcentrum of geven taallessen aan migranten. Daarnaast werken de vierdeklassers als schoolwacht hier op school. Ze spreken leerlingen aan op ongewenst gedrag of bemiddelen bij conflicten.’

Meer over Hilfertsheem - Beatrix

5 juni 2009

  • Meer weten over Hilfertsheem – Beatrix en de maatschappelijke stage? Klik hier voor een video.

  • Hilfertsheem-Beatrix:  www.hilfertsheem.nl

Onder de indruk van initiatief
De stages zijn een succes en het enthousiasme is groot bij leerlingen, docenten, ouders en samenwerkingspartners. Ruud: ‘De docenten gaan tijdens de stageweek langs bij de begeleiders voor een gesprek. Tijdens een gesprek in een zorgcentrum vertelde de begeleidster dat een meisje van 14 een oudere dame zonder aarzelen onder de douche zette en dat de wasbeurt haar prima afging. De begeleidster was onder de indruk van het initiatief en meldde me dat ze de leerling zo zou aannemen als ze solliciteerde.’

In vakantie doorwerken
Ook de leerlingen  vinden het leuk om op stage te gaan. Zo leuk zelfs dat ze er zelfs een weekje aan vast plakken. Hanneke: ‘Twee leerlingen werkten in een instelling met demente bejaarden. Dat ging zo goed dat ze er nog een week van hun vakantie doorwerkten. Hoogtepunt voor ons en de leerlingen dit jaar was de feesttent tijdens Ramadam. De leerlingen hebben hier geholpen met het serveren van maaltijden en hapjes aan de wijkbewoners. Mooi aan dit project was dat leerlingen van allerlei nationaliteiten meewerkten. Zo konden ze van elkaars nationaliteit leren.’

Brede Schoolcampus
Terugkijkend op bijna 10 jaar stage is Hanneke tevreden over het levensecht leren, maar het kan nog veel echter volgens haar: ‘We verwachten dat binnenkort de nieuwbouw start van een nieuwe brede schoolcampus. Hier komen onder andere onze school, een basisschool, een kinderdagverblijf, de bibliotheek en zorginstellingen. Alle gebouwen zijn met elkaar verbonden en deze opzet maakt dat we onze school letterlijk kunnen verbinden aan de buitenwereld. Dan willen we ook meer praktijklessen gaan verzorgen in samenwerking met de partners op hun locaties. Dat moet voor iedereen een win-win situatie zijn.’

Nieuw boekje

5 juni 2009

Een nieuw praktisch boekje! Als hulp en inspiratiebron. Over werken aan en in een kindcentrum. Juist voor hen die dagelijks werken voor kinderen.
Bestel het hier.

Nieuws op {Breed}

5 juni 2009

Columns van Job

5 juni 2009

17 oktober 2017
06 september 2017

Op de kaart

5 juni 2009

kaart van alle Brede Scholen en IKC's. Staat u er al bij?

Twitter (breed}!

Nieuwsbrief

5 juni 2009

{Breed}, tweewekelijks in uw mailbox! U kunt zich hier aanmelden.

javhide.com sexsut.com