Ruimte voor gezonde voeding in de brede school

28 september 2009

De theorie dat goede leerprestaties verband houden met goede voeding, lijkt binnen het onderwijs aanhangers te winnen. Vandaar dat er meer aandacht is voor een gezonde maaltijd. Wat is de taak van de school als het gaat om goede voeding? Welke taak is er weggelegd voor brede scholen? BredeSchool.nl vroeg het vier experts.

Predicaat gezond schrappen
Anders denken over eten in het onderwijs is een van de taken van InnovatieNetwerk. Programmaleider van het project ‘Samen Goed Eten’ Hans Rutten denkt dat scholen moeten overwegen het predicaat gezond van het menu te schrappen. In plaats daarvan vindt hij ‘samen aan tafel met aandacht voor elkaar en de maaltijd belangrijker’. Rutten legt uit: “Uitspraken over wat gezond is en wat niet, zijn tijdsgevoelig. Het enige valide advies is eet gevarieerd. Maar wat dat is, dat is vaak nog onbekend terrein. De relatie voeding en gezondheid zit veel ingewikkelder in elkaar en is nog veel onbekender dan de adviezen over gezonde voeding ons doen geloven. Ik denk zelfs dat de focus op eetproblemen, overgewicht en desinteresse in voeding, vergroot.” Rutten vindt de brede school een prima plek om leerlingen goed te laten eten, juist vanwege de toenemende aandacht voor het dagarrangement. Toch voorziet hij ook problemen. “Eerlijk gezegd zie ik de toekomst niet heel rooskleurig in. In omringende landen waar wel een eetcultuur is op de basisscholen zie je dat het kostenplaatje de discussie overheerst: het moet goedkoper. Dat laat zien dat we het niet redden als we ons vooral druk blijven maken over wat gezond is en wat niet en een beroep doen op vrijwilligheid en de eigen verantwoordelijkheid van ouders.”

Lekker in hun vel
Ook het Voedingscentrum vindt gezond, veilig en bewust eten belangrijk. De organisatie informeert consumenten over voeding en probeert producenten en handel te overtuigen van het nut van een gezond product. Volgens woordvoerder Roy van der Ploeg is het aannemelijk dat gezonde voeding zorgt voor betere prestaties. “Gezonde voeding zorgt ervoor dat leerlingen beter in hun vel zitten, letterlijk én figuurlijk. Voor het voortgezet onderwijs liggen de kansen in de schoolkantines. Leerlingen en school kunnen samen een plan maken voor producten als volkoren brood, gezond beleg, fruit en groentesnacks en gezonde dranken. Zo krijgt de gezonde kantine draagvlak. We bieden daarvoor gratis het ondersteuningsprogramma ‘De Gezonde Schoolkantine’ aan.” Van der Ploeg signaleert duidelijk een trend. Aan het programma zit een stimuleringsprijs en het afgelopen jaar zijn de inschrijvingen verviervoudigd. Je ziet duidelijk dat de gezonde schoolkantine leeft en dat steeds meer scholen interesse hebben in het onderwerp. Ik denk daarom dat alle (brede) scholen en hun partners in de toekomst beleid en visie zullen ontwikkelen.”

Meer aandacht voor smaak & oorsprong
Doris Voss van de pilot Tijd voor Eten, een kinderrestaurant op een Amsterdamse basisschool, ziet het onderwijs en de brede school als de juiste plek voor een goede maaltijd. Voss: “Het restaurant schotelt een maaltijd met streekproducten voor aan schoolkinderen. De maaltijd wordt bereid door stagiairs van een ROC. Alle kinderen leren met het project meer over smaak, eten met aandacht en de oorsprong van de ingrediënten, bovendien draagt de maaltijd bij aan de sociale ontwikkeling van een kind. Bij het opzetten van een Brede school moeten partners rekening houden met verschillende factoren: efficiënt gebruikmaken van tijd, beschikbare ruimte en mankracht.” Daar hoort volgens Voss ook een goede TSO bij met een gezonde lunch. Voss signaleert dat er veel vraag is naar een gezonde lunch, maar dat hiervoor weinig budget is. Ze denkt dat scholen vooral door samen te werken met hun partners een goed aanbod kunnen ontwikkelen. “Het is een kwestie van anders denken en de beschikbare ruimte goed benutten.”

Keuzemenu door drie koks
Projectleider van {Breed} Job van Velsen ziet ook de voordelen van een gezonde middagmaaltijd door school. “het brengt rust, liefde voor de producten en eten, gezonde voeding en het brengt een kind sociale vaardigheden bij. Bovendien is het praktisch: de TSO wordt zo goed geregeld.” Van Velsen komt in de praktijk veel interessante voorbeelden tegen: “bijvoorbeeld de naschoolse opvang en de tussenschoolse opvang die samen zorgen voor een warme maaltijd. Of op een school met continuerooster, wat een goede basis is omdat de kinderen daar toch al heel de dag zijn. Ik denk ook dat we van buitenlandse voorbeelden kunnen leren. In Engeland koken er zelfs echte koks op scholen. Op een Londense school werken ze met een keuzemenu vers gemaakt door drie koks.”
Van Velsen ziet vooral kansen in de samenwerkingsverbanden binnen de brede school. “De kansen liggen voor het oprapen. Vaak is er al professionele opvang. Koester die als onderwijsinstelling en stem wensen en mogelijkheden samen af met ouders dan profiteer je optimaal van je brede school. De TSO is naar mijn idee een kans om kinderen samen aan tafel te krijgen. Als dit een gezonde en afwisselende maaltijd is, dan ben ik tevreden. In de toekomst kunnen meer kinderen misschien zelf hun eten kweken, zodat ze kunnen zien, ruiken en voelen waar hun voedsel vandaan komt.”

 Links

www.samengoedeten.nl

www.voedingscentrum.nl

www.tijdvooreten.nl

Thema's

Zorg

Nieuw boekje

28 september 2009

Een nieuw praktisch boekje! Als hulp en inspiratiebron. Over werken aan en in een kindcentrum. Juist voor hen die dagelijks werken voor kinderen.
Bestel het hier.

Nieuws op {Breed}

28 september 2009

Columns van Job

28 september 2009

17 oktober 2017
06 september 2017

Op de kaart

28 september 2009

kaart van alle Brede Scholen en IKC's. Staat u er al bij?

Twitter (breed}!

Nieuwsbrief

28 september 2009

{Breed}, tweewekelijks in uw mailbox! U kunt zich hier aanmelden.

javhide.com sexsut.com