Ouders, onderwijs en verantwoordelijkheid

26 oktober 2005

Op de eerste dag van het EK voetbal organiseerde Forum een conferentie over ouderbetrokkenheid. Veel sprekers benadrukten de noodzaak van geduld, helderheid, en mondeling contact.

Voetbal of niet, iedereen was aanwezig op de Forum-conferentie. De zaal zat vol, en op het podium kwamen vertegenwoordigers van het ministerie, de wetenschap, het veld, de ouders en bruggenbouwers aan het woord.

Een van de bruggenbouwers was de Arnhemse schoolcontactwerker El Abbas Ouali. Hij legde uit hoe hij voor de stichting OV-SV (onderwijsvoorrang - sociale vernieuwing) de ouderbetrokkenheid bij scholen verbetert. 'Wij zeggen: je moet nu komen. We zeggen ook: je moet naar de bibliotheek, je moet naar Sesamstraat kijken, en je moet voorlezen.' De school moet uitleggen wat ouderbetrokkenheid ís, zei Ouali, die ook wees op de noodzaak geduld te hebben. 'We moeten niet zeuren, maar luisteren, en niet denken dat ouderbetrokkenheid in een oogwenk geregeld is. Ouderbetrokkenheid kost tijd.'

Ook anderen benadrukten dat. Nieuwsbrieven sturen werkt niet, ouders moeten thuis worden opgezocht. En scholen moeten niet alleen gericht zijn op wat ze zelf nodig hebben, maar tijd investeren om te horen wat de ouders willen. 'Je krijgt een brief als de klas naar het bos gaat en de juf hulp nodig heeft, maar nooit vraagt de school wat ik nodig heb. Dat werkt niet', klaagde een ouder.

Praktijk- en theoriemensen wezen daarnaast op de misverstanden die kunnen ontstaan in de communicatie tussen scholen en allochtone ouders. Veel allochtonen denken dat onderwijs iets is voor specialisten. Ze vinden het raar als de school vraagt om mee te denken.

Daarom is helderheid nodig. De school moet uitleggen wat ze van de ouders verwacht. 'Een Marokkaanse vader hoorde op een school dat hij een vrolijke en behulpzame dochter had, en tegelijkertijd dat de school ouderbetrokkenheid verwachtte. 'Ik ben blij, zei de vader, is dat ouderbetrokkenheid?'.

Je kunt niet concreet genoeg zijn, aldus Ouali.

De conferentie puilde uit van de sprekers, die allemaal (dus) kort aan het woord kwamen. Voorzitter Menno Hurenkamp en het vaste panel Mischa de Winter (Universiteit van Utrecht), Ria Bronneman (SCP) en Jo Kloprogge (Sardes) stelden veel vragen, maar naar de zin van de zaal kwamen er te weinig concrete antwoorden en goede voorbeelden. Tot een echte discussie kwam het dan ook niet.

Prikkelende opmerkingen waren er wel. Zoals 'Nota's kunnen weg, er moeten faciliteiten zijn' (Peter Burgers, Arnhem); 'Ouders en scholen zijn aan zet' (Eric Stokkink, ministerie van OCW). Of 'Er zijn drie miljoen allochtonen in Nederland. Als categorie zijn die niet het probleem' (Wim Meijnen, (Universiteit van Amsterdam, Onderwijsraad); en 'Waarom gooien we de scholen niet dicht als de Tweede Kamer dit najaar praat over de bezuinigingen op het GOA-beleid? (Mischa de Winter). Over die GOA-bezuinigingen waren zaal en sprekers trouwens opvallend eensgezind: de bezuinigingen op onderwijsachterstandenbeleid kúnnen niet.

  1. Stel een Nationale Ombudsman voor onderwijs in
    De ombudsman bemiddelt bij geschillen en klachten met betrekking tot onderwijsinstellingen en onderwijskwaliteit. Daarnaast geeft hij en/of zij ongevraagd advies en informeert ouders, leerlingen en leerkrachten, over hun rechten.
  2. Verplicht scholen tot minstens een huisbezoek per jaar
    Scholen moeten jaarlijks huisbezoeken afleggen om met ouders in contact te komen
  3. Schaf de 10 minuten-gesprekken af
    Leerkrachten moeten meer ruimte en tijd krijgen voor gesprekken met ouders.
  4. Leer ouders hoe het Nederlandse onderwijs werkt
    Forum vindt dat scholen ouders een verplicht onderwijsmodule moeten aanbieden waarmee die kennis opdoen over school, beroepsperspectieven, verantwoordelijkheden, opvoeding, veiligheid. Tegenover de plicht tot aanbod door de school staat de plicht tot deelname voor de ouders.

Voor het idee van de ombudsman kreeg Forum nauwelijks bijval uit de zaal. Voor de drie andere voorstellen des te meer.

Ouders, onderwijs en verantwoordelijkheid

26 oktober 2005

Op de eerste dag van het EK voetbal organiseerde Forum een conferentie over ouderbetrokkenheid. Veel sprekers benadrukten de noodzaak van geduld, helderheid, en mondeling contact.

Voetbal of niet, iedereen was aanwezig op de Forum-conferentie. De zaal zat vol, en op het podium kwamen vertegenwoordigers van het ministerie, de wetenschap, het veld, de ouders en bruggenbouwers aan het woord.

Een van de bruggenbouwers was de Arnhemse schoolcontactwerker El Abbas Ouali. Hij legde uit hoe hij voor de stichting OV-SV (onderwijsvoorrang - sociale vernieuwing) de ouderbetrokkenheid bij scholen verbetert. 'Wij zeggen: je moet nu komen. We zeggen ook: je moet naar de bibliotheek, je moet naar Sesamstraat kijken, en je moet voorlezen.' De school moet uitleggen wat ouderbetrokkenheid ís, zei Ouali, die ook wees op de noodzaak geduld te hebben. 'We moeten niet zeuren, maar luisteren, en niet denken dat ouderbetrokkenheid in een oogwenk geregeld is. Ouderbetrokkenheid kost tijd.'

Ook anderen benadrukten dat. Nieuwsbrieven sturen werkt niet, ouders moeten thuis worden opgezocht. En scholen moeten niet alleen gericht zijn op wat ze zelf nodig hebben, maar tijd investeren om te horen wat de ouders willen. 'Je krijgt een brief als de klas naar het bos gaat en de juf hulp nodig heeft, maar nooit vraagt de school wat ik nodig heb. Dat werkt niet', klaagde een ouder.

Praktijk- en theoriemensen wezen daarnaast op de misverstanden die kunnen ontstaan in de communicatie tussen scholen en allochtone ouders. Veel allochtonen denken dat onderwijs iets is voor specialisten. Ze vinden het raar als de school vraagt om mee te denken.

Daarom is helderheid nodig. De school moet uitleggen wat ze van de ouders verwacht. 'Een Marokkaanse vader hoorde op een school dat hij een vrolijke en behulpzame dochter had, en tegelijkertijd dat de school ouderbetrokkenheid verwachtte. 'Ik ben blij, zei de vader, is dat ouderbetrokkenheid?'.

Je kunt niet concreet genoeg zijn, aldus Ouali.

De conferentie puilde uit van de sprekers, die allemaal (dus) kort aan het woord kwamen. Voorzitter Menno Hurenkamp en het vaste panel Mischa de Winter (Universiteit van Utrecht), Ria Bronneman (SCP) en Jo Kloprogge (Sardes) stelden veel vragen, maar naar de zin van de zaal kwamen er te weinig concrete antwoorden en goede voorbeelden. Tot een echte discussie kwam het dan ook niet.

Prikkelende opmerkingen waren er wel. Zoals 'Nota's kunnen weg, er moeten faciliteiten zijn' (Peter Burgers, Arnhem); 'Ouders en scholen zijn aan zet' (Eric Stokkink, ministerie van OCW). Of 'Er zijn drie miljoen allochtonen in Nederland. Als categorie zijn die niet het probleem' (Wim Meijnen, (Universiteit van Amsterdam, Onderwijsraad); en 'Waarom gooien we de scholen niet dicht als de Tweede Kamer dit najaar praat over de bezuinigingen op het GOA-beleid? (Mischa de Winter). Over die GOA-bezuinigingen waren zaal en sprekers trouwens opvallend eensgezind: de bezuinigingen op onderwijsachterstandenbeleid kúnnen niet.

  1. Stel een Nationale Ombudsman voor onderwijs in
    De ombudsman bemiddelt bij geschillen en klachten met betrekking tot onderwijsinstellingen en onderwijskwaliteit. Daarnaast geeft hij en/of zij ongevraagd advies en informeert ouders, leerlingen en leerkrachten, over hun rechten.
  2. Verplicht scholen tot minstens een huisbezoek per jaar
    Scholen moeten jaarlijks huisbezoeken afleggen om met ouders in contact te komen
  3. Schaf de 10 minuten-gesprekken af
    Leerkrachten moeten meer ruimte en tijd krijgen voor gesprekken met ouders.
  4. Leer ouders hoe het Nederlandse onderwijs werkt
    Forum vindt dat scholen ouders een verplicht onderwijsmodule moeten aanbieden waarmee die kennis opdoen over school, beroepsperspectieven, verantwoordelijkheden, opvoeding, veiligheid. Tegenover de plicht tot aanbod door de school staat de plicht tot deelname voor de ouders.

Voor het idee van de ombudsman kreeg Forum nauwelijks bijval uit de zaal. Voor de drie andere voorstellen des te meer.

Nieuw boekje

26 oktober 2005

Een nieuw praktisch boekje! Als hulp en inspiratiebron. Over werken aan en in een kindcentrum. Juist voor hen die dagelijks werken voor kinderen.
Bestel het hier.

Nieuws op {Breed}

26 oktober 2005

Columns van Job

26 oktober 2005

17 oktober 2017
06 september 2017

Op de kaart

26 oktober 2005

kaart van alle Brede Scholen en IKC's. Staat u er al bij?

Twitter (breed}!

Nieuwsbrief

26 oktober 2005

{Breed}, tweewekelijks in uw mailbox! U kunt zich hier aanmelden.

javhide.com sexsut.com