"Het is belangrijk dat kinderen leren wat een museum is"

16 november 2010

Jeroen Woltjer (r) geeft uitleg over propaganda

Interview met Jeroen Woltjer

In het kader van cultuureducatie slaan het OorlogsVerzetsMuseum, het Nationaal Onderwijsmuseum en het Belasting & Douane Museum in Rotterdam de handen ineen voor een pilot voor brede scholen. Leerlingen uit groep 7 en 8 krijgen lessen in de drie musea en richten uiteindelijk hun eigen museum in. Jeroen Woltjer is medewerker Educatie bij het OorlogsVerzetsMuseum in Rotterdam. Hij vertelt over de pilot die in februari 2011 van start gaat.

De permanente expositie in het OorlogsVerzetsMuseum toont voorwerpen uit de Tweede Wereldoorlog. Het museum begon de collectie met het verzamelen van allerlei objecten uit de periode ’40-’45. Inmiddels heeft het museum dit toegespitst op Rotterdam en omgeving. Natuurlijk krijgen bezoekers hierbij de nodige achtergrondinformatie, bijvoorbeeld over het ontstaan van het nazisme.

Het OorlogsVerzetsMuseum, het Nationaal Onderwijsmuseum en het Belasting & Douane Museum ontwikkelen samen een lessencyclus van zes lessen voor Brede Scholen. “Op deze manier hopen we meer scholen bij de musea te kunnen betrekken”, vertelt Jeroen Woltjer. “Tijdens het project bezoeken leerlingen van groep 7 en 8 de drie verschillende musea. De eerste les vindt plaats in het museum waar ik werk, het OorlogsVerzetsMuseum. Een van onze medewerkers geeft de leerlingen een rondleiding en vertelt wat in het museum tentoongesteld wordt en waarom het tentoongesteld wordt. Daarna worden de leerlingen in groepjes verdeeld. Elk groepje krijgt een voorwerp of een foto van een voorwerp dat voor een getuige van de oorlog belangrijk is. Aan de hand daarvan gaan ze deze getuige interviewen. Tot slot vertellen de groepjes aan elkaar welk voorwerp ze hebben gekregen en wat het verhaal erachter is.”

Een week later krijgen de leerlingen hun tweede les in het Nationaal Onderwijsmuseum. “Hier leren ze wat een conservator doet, hoe je zelf een voorwerp kunt conserveren en hoe je een voorwerp kunt beschrijven. De leerlingen nemen ook allemaal een voorwerp mee, dat voor hen waarde heeft. Dit kan van alles zijn, een voetbal of een boek, als het maar belangrijk voor ze is. Ze leren dit voorwerp te observeren en maken er een beschrijving van. Vervolgens laten we zien hoe ze deze gegevens vast moeten leggen in een systeem.”

“In de derde les draait alles om communicatie. De kinderen leren hoe je ervoor zorgt dat iedereen te weten komt dat je een tentoonstelling maakt. Ze moeten hiervoor onder andere een poster en een uitnodiging maken.” Voor de vierde les blijven de kinderen gewoon op hun eigen school. “Na alles wat ze hebben geleerd, richten de kinderen zelf een museum in, op hun eigen school. Dit museum wordt tijdens de vijfde les feestelijk geopend. In de zesde les houden we een evaluatie op de school om te zien wat de kinderen ervan hebben opgestoken en wat ze ervan vonden.” De educatoren van de musea zijn tijdens deze lessen op school aanwezig.

Dit brede schoolproject richt zich specifiek op de leerlingen van groep 7 en 8 uit het basisonderwijs in Rotterdam. Het doel is het onderwijs meer betrokken te krijgen bij musea. “Veel musea maken op dit moment moeilijke tijden door. Voor musea in de toekomst is onderwijs onmisbaar en voor kinderen is het belangrijk om te leren wat een museum is”, besluit Jeroen.

Nieuw boekje

16 november 2010

Een nieuw praktisch boekje! Als hulp en inspiratiebron. Over werken aan en in een kindcentrum. Juist voor hen die dagelijks werken voor kinderen.
Bestel het hier.

Nieuws op {Breed}

16 november 2010

Columns van Job

16 november 2010

17 oktober 2017
06 september 2017

Op de kaart

16 november 2010

kaart van alle Brede Scholen en IKC's. Staat u er al bij?

Twitter (breed}!

Nieuwsbrief

16 november 2010

{Breed}, tweewekelijks in uw mailbox! U kunt zich hier aanmelden.

javhide.com sexsut.com