Muziek Telt! - Competenties voor de docerend musicus in het primair onderwijs

2 augustus 2012

Steeds meer muziekscholen richten zich op het basisonderwijs. Daarom publiceert Muziek Telt! een uitgebreide competentieset voor docenten die muziekles willen geven op een basisschool.

Muziekles geven op een basisschool is niet hetzelfde als lesgeven op een muziekschool. Een docent geef op een muziekschool les in technische vaardigheden voordat kinderen echt muziek gaan maken. Maar in de lessen op de basisschool leren kinderen de vaardigheden door muziek te maken. Kinderen moeten daar vooral plezier hebben in de les en die moet goed aansluiten op de belevingswereld van de kinderen.

Deze publicatie van Muziek Telt! geeft een overzicht van de vaardigheden en de houding die een muziekdocent nodig heeft om muziekles te geven in het primair onderwijs. Het eerste hoofdstuk gaat over zelfanalyse. Het is belangrijk dat de docent weet hoe hij zich gedraagt en welk effect dat heeft op kinderen. Daarnaast moet hij voldoende pedagogische en didactische kwaliteiten bezitten om voor iedereen een veilige leeromgeving kunnen te creëren.

In het tweede hoofdstuk komt de vakinhoudelijke en didactische competentie aan bod. Om leerlingen voldoende te kunnen leren op muzikaal gebied, moet de docent leermethodes, liedbundels en speelmateriaal paraat hebben. In dit hoofdstuk schetsen de auteurs waar de docent op moet letten, wat hij kinderen kan leren en welke activiteiten hij kan ondernemen. Dit doen ze aan de hand van zes onderdelen van muziekeducatie, namelijk zingen, luisteren, bewegen, lezen en noteren, presenteren en organisatie.

Volgens hoofdstuk drie kan de docent een bijdrage leveren aan het pedagogische en didactische klimaat op school. Daarnaast is het belangrijk dat de muziekdocent samenwerking tot stand brengt tussen de school en instellingen in de omgeving van een school, zoals muziekscholen, musea en andere culturele instanties. Bovendien kunnen muziekdocenten ouders van de leerlingen meer betrekken bij muziekactiviteiten.

Ten slotte vraagt hoofdstuk vijf een flinke dosis zelfreflectie van de docent. Hij moet zijn eigen mening over het docentschap en zijn bekwaamheid kritisch bekijken. Zo krijgt de docent een realistisch beeld van zijn eigen mogelijkheden en kan hij leren van praktijkervaringen.

Lees de publicatie van Muziek Telt!

Nieuw boekje

2 augustus 2012

Een nieuw praktisch boekje! Als hulp en inspiratiebron. Over werken aan en in een kindcentrum. Juist voor hen die dagelijks werken voor kinderen.
Bestel het hier.

Nieuws op {Breed}

2 augustus 2012

Columns van Job

2 augustus 2012

23 november 2017
17 oktober 2017
06 september 2017

Op de kaart

2 augustus 2012

kaart van alle Brede Scholen en IKC's. Staat u er al bij?

Twitter (breed}!

Nieuwsbrief

2 augustus 2012

{Breed}, tweewekelijks in uw mailbox! U kunt zich hier aanmelden.

javhide.com sexsut.com