Brede school Binnenstebuiten in Huissen

2 oktober 2012

“Samenwerking is een proces”

13 september 2012

Basisschool De Boemerang, BSO en kinderopvang De Volle Maan (van Zonnekinderen) en peuterspeelzaal Dikkie Dik werken in Huissen sinds februari 2007 samen in Brede school Binnenstebuiten. Begin 2011 namen de partners een nieuw gebouw in gebruik, waarin zij steeds meer toewerken naar een  situatie waarin ze steeds meer gaan samenwerken.

Vormgeven van de samenwerking
Deze brede school zit middenin het proces van het inhoudelijk vormgeven van de samenwerking. Het splinternieuwe gebouw is er al, inclusief gedeelde ruimtes, zoals een sportzaal, bibliotheek en theater. Hoewel de partners in het begin nog op veel vlakken een eigen organisatie vormden, groeien ze nu steeds meer naar elkaar toe. “De culturen lijken soms nog erg verschillend, maar eigenlijk zit dat tussen de oren,” meent Arjen Wientjes, directeur van de kinderopvang. Op dit moment werkt de school aan één aanspreekpunt voor de ouders van alle kinderen. De partners willen bovendien gezamenlijk één doorgaande lijn van themaprojecten opzetten, één leestraject, één jaarrooster, één oudercommissie, één pedagogische en didactische visie en één team. Nu de top-down ontwikkeling achter de rug is, komt het aan op de bottom-up impulsen vanuit de medewerkers. Het is juist dit proces op weg naar die volledige samenwerking, dat dit voorbeeld interessant maakt.

Zelfstandig leren
De school biedt kinderen een leeromgeving die kinderen uitdaagt zelfstandig en samenwerkend te leren. Basisschool De Boemerang werkte al jaren met zogenoemde Leerpleinen, die ook in dit nieuwe gebouw terugkomen. Kinderen werken haast onbegrensd en leren zelfstandig hun leerroute te bewandelen. Al in de kinderopvang krijgen de kinderen de kans om zich in hun eigen tempo te ontwikkelen. Het team van de school bestaat uit deskundige medewerkers die ieder hun eigen expertise hebben. Ze zijn er gezamenlijk voor alle kinderen. Ze spreken over ‘onze’ kinderen en niet over ‘mijn’ kinderen.
De lokalen zijn ingericht rond een thema. Er is bijvoorbeeld een spelletjeslokaal, tekenlokaal, sportzaal en theater. Die laatste wordt veel gebruikt in de kinderopvang en BSO. In de BSO wordt bovendien gewerkt met een planningsbord: kinderen kiezen zelf welke activiteit ze gaan doen.

Elkaar leren kennen
In de aanloop van de bouw van de nieuwe huisvesting hebben de partners van alles gedaan om de brede school vorm te geven, zoals het uitspreken van ambities, het opzetten van een vereniging van gebruikers en een gezamenlijke communicatie. “Maar we hebben in dat stadium niet genoeg beseft dat samenwerken ook betekent dat je elkaar goed moet leren kennen. Dat wil ik jullie graag meegeven,” tipt Björn Bouwmeister, directeur van de basisschool.

Gluren bij de buren 2012

2 oktober 2012

In september ging {Breed} drie dagen 'Gluren bij de buren'. Tijdens deze excursies met geïnteresseerden uit de onderwijs- en opvangsector werden steeds twee goede voorbeelden van brede scholen aangedaan. Wij geven u graag een impressie van wat we zagen.

Nieuw boekje

2 oktober 2012

Een nieuw praktisch boekje! Als hulp en inspiratiebron. Over werken aan en in een kindcentrum. Juist voor hen die dagelijks werken voor kinderen.
Bestel het hier.

Nieuws op {Breed}

2 oktober 2012

Columns van Job

2 oktober 2012

17 oktober 2017
06 september 2017

Op de kaart

2 oktober 2012

kaart van alle Brede Scholen en IKC's. Staat u er al bij?

Twitter (breed}!

Nieuwsbrief

2 oktober 2012

{Breed}, tweewekelijks in uw mailbox! U kunt zich hier aanmelden.

javhide.com sexsut.com