Thema: Talentontwikkeling

43 resultaten van het type Achtergrondartikelen gevonden.

Verslag Masterclass Ambassadeurs - Passend Onderwijs

Verslag Masterclass Ambassadeurs - Passend Onderwijs
31 januari 2014
- Verslag

Met de invoering van het passend onderwijs zitten er veel veranderingen aan te komen. {Breed} organiseerde over dit thema onlangs een masterclass voor ambassadeurs. Professor Jo Hermanns sprak tijdens deze bijeenkomst. "Het wordt tijd dat we eens naar de kinderen gaan luisteren." {Breed}... Lees meer >>

Eeke Wervers: "Kunst en cultuur zijn belangrijk voor de brede ontwikkeling van kinderen"

Eeke Wervers: "Kunst en cultuur zijn belangrijk voor de brede ontwikkeling van kinderen"
03 september 2013
- Interview

Bezuinigingen hier, wegvallende subsidies daar. Niet alleen het onderwijs, maar ook de kunstsector heeft het momenteel lastig. Eeke Wervers van het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst stelt echter dat lessen in kunst- en cultuur van groot belang zijn. “De Nederlandse... Lees meer >>

Verslag Job bezoekt Brussel - Seminar over de ontwikkeling van brede scholen in Europa

Verslag Job bezoekt Brussel - Seminar over de ontwikkeling van brede scholen in Europa
03 juni 2013
- Verslag

Job van Velsen, projectleider van {Breed}, was onlangs in Brussel voor een tweedaags seminar over brede scholen. Hij sprak daar over de ontwikkeling van brede scholen in Nederland, woonde interessante lezingen bij over brede scholen in de rest van Europa en bracht een bezoek aan een prachtvoorbeeld... Lees meer >>

Sjak Rutten: "Aanpak gelijkekansenbeleid professioneler geworden"

Sjak Rutten: "Aanpak gelijkekansenbeleid professioneler geworden"
08 april 2013
- Interview

Met zijn essay “Gelijke kansen, bereikt of onbereikbaar?” heeft Sjak Rutten onlangs afscheid genomen van het advies- en onderzoeksbureau Sardes. In het stuk maakt Rutten de balans op na bijna vijftig jaar gelijkekansenbeleid. Zijn conclusie: de scherpe kanten zijn wel van de ongelijkheid in het... Lees meer >>

Verslag bijeenkomst bouwen voor kinderen

Verslag bijeenkomst bouwen voor kinderen
11 februari 2013
- Achtergrondartikel

De middag begon met een uiteenzetting van Job van Velsen. Hij vertelde over de laatste ontwikkeling op het gebied van brede scholen. “De brede school-gedachte wordt steeds verder verspreid in Nederland. Dat was in de tijd dat ik naar de basisschool ging wel anders. Toen gingen we tussen de middag... Lees meer >>

Vijftien nieuwe ambassadeurs

01 februari 2013
- Achtergrondartikel

Drie adviseurs van {breed} (LSBS), Tonny van den Berg, Yvette Vervoort en Alice Jansen waren bij de bijeenkomst aanwezig om de nieuwe ambassadeurs welkom te heten en te vertellen wat het ambassadeurschap precies inhoudt. Opvallend is dat de nieuwe ambassadeurs bijna allemaal als ambassadeur naar... Lees meer >>

Foto-impressie van de NOT2013

29 januari 2013
- Achtergrondartikel

Vijf dagen lang waren de adviseurs en ambassadeurs van {breed} te vinden op de NOT2013 in de Jaarbeurs. Zij beantwoordden vragen, legden uit wat {breed} precies doet en gingen gesprekken aan met mensen die geïnteresseerd waren in brede scholen.  Kijk voor meer foto's op onze... Lees meer >>

Masterclass IKC: "Voorlopers hebben geen last van structuren"

04 december 2012
- Achtergrondartikel

{breed} beschreef het IKC als integrale verschijningsvorm van een brede school. Volledige integratie is echter nog niet mogelijk, omdat verschillende geldstromen dat belemmeren. Maar er zijn al wel voorbeelden van IKC’s die zichzelf naar buiten presenteren als één organisatie; ouders hebben... Lees meer >>

Initiatief vanuit kinderopvang Zoeterwoude. Hoe geef je in een kleine gemeente vorm aan samenwerking?

04 december 2012
- Achtergrondartikel

In het Zuid-Hollandse Zoeterwoude is een vruchtbare samenwerking ontstaan tussen de vier basisscholen in de gemeente en de Stichting Kinderopvang Zoeterwoude. Nadat zij eerst de behoefte van het onderwijs goed in kaart brengt, neemt de kinderopvangorganisatie het initiatief voor meer en betere... Lees meer >>

Na de brede scholen, nu de kindcentra

27 november 2012
- Achtergrondartikel

De Kopgroep van twintig wethouders, die zich inzet voor de ontwikkeling van kindcentra, wil meer samenhang in de kindvoorzieningen, één pedagogische aanpak voor kinderen van 0 tot 12 jaar. René Peeters, wethouder in Almere namens D66, sloot zich aan bij de kopgroep. Hij vergelijkt de... Lees meer >>

Het Leerorkest speelt voor koningin

Het Leerorkest speelt voor koningin
23 november 2012
- Achtergrondartikel

Het gonsde al drie weken door de basisscholen van het Leerorkest: de koningin komt naar ons luisteren! “Er hing een heel aparte sfeer, alle kinderen, maar ook de leerkrachten, liepen zenuwachtig en opgewonden door de school,” vertelt de directeur van het Samenspel, Marijke van Amersfoort, bij... Lees meer >>

IKC heeft geen blauwdruk

IKC heeft geen blauwdruk
22 november 2012
- Achtergrondartikel

Het integrale kindcentrum is geen vaste formule; het heeft geen blauwdruk. Iedere situatie vraagt om een eigen invulling van de samenwerking, aan de hand van de behoefte van de omgeving. Dat dit gegeven de enige goede basis vormt voor een kindcentrum illustreren Christine Frank uit Duitsland en... Lees meer >>

Pabo’s oriënteren zich op brede school

21 november 2012
- Achtergrondartikel

De opmars van ‘de brede school’ kan ook in de opleiding niet onopgemerkt blijven. Centraal staat de vraag: Wat betekent bredeschoolontwikkeling voor de professionalisering van leerkrachten? Werken in de brede school vraagt van leerkrachten dat zij naast lesgeven ook kunnen opvoeden, managen,... Lees meer >>

De Vrijeschool gaat breed

De Vrijeschool gaat breed
12 november 2012
- Achtergrondartikel

"Vruchtbaar is alleen als in de spiegel van de menselijke ziel de gehele gemeenschap vorm krijgt, en in de gemeenschap de kracht van elk individu leeft." Rudolf Steiner Dit schooljaar begon Raphaël als ‘Brede Vrijeschool’. Deze zomer ging Raphaël de samenwerking aan met BSO De... Lees meer >>

“Stimuleer kinderen, geef ze meer vrijheid!”

“Stimuleer kinderen, geef ze meer vrijheid!”
02 november 2012
- Achtergrondartikel

Eens in het jaar neemt {breed} zijn ambassadeurs mee op reis. Zij functioneren door heel Nederland als lichtend voorbeeld van een goede samenwerking in de brede school. Ambassadeurs ontvangen regelmatig delegaties uit heel het land om te laten zien hoe het er op hun school aan toe gaat. In ruil... Lees meer >>

Experiment regels kinderopvang

01 oktober 2012
- Achtergrondartikel

In het Experiment Integraal Dagarrangement mogen maximaal vijftien samenwerkingsverbanden vanaf 1 januari 2013 tot 1 juli 2016 afwijken van de kwaliteitseisen in de kinderopvang. Die eisen zijn anders dan in het onderwijs. Om een goede dagindeling voor kinderen te organiseren, mogen deelnemers... Lees meer >>

“We moeten drempels wegnemen in de samenwerking” - Nieuwe adviseur Alice Jansen

“We moeten drempels wegnemen in de samenwerking” - Nieuwe adviseur Alice Jansen
17 september 2012
- Achtergrondartikel

Alice’ expertise ligt vooral bij de ontwikkeling van het jonge kind. Tien jaar gaf ze les op een dorpsschooltje in de Noordoostpolder. De leukste herinneringen heeft ze aan het lesgeven in een bijzonder combinatieklas van groep 2 en 3. Deze mix van kinderen dwong Alice om nieuwe manieren te... Lees meer >>

“Ik sta graag met mijn voeten in de klei” - Afscheid Dieuwke Fokkema

“Ik sta graag met mijn voeten in de klei” - Afscheid Dieuwke Fokkema
04 september 2012
- Achtergrondartikel

Met een flinke dosis praktijkervaring in het basisonderwijs begon ze samen met Job, Tonny en Margriet in het team van adviseurs van {breed}. Voor die tijd werkte Dieuwke al 25 jaar in het onderwijs, onder meer bij Het Meesterwerk in Almere. “Toen we startten met {breed} was de grote vraag: wat... Lees meer >>

Politieke ambities voor de brede school

14 augustus 2012
- Achtergrondartikel

Moeten we de kinderopvang wel of niet stimuleren? Leren kinderen op school voornamelijk taal en rekenen of besteden we ook veel aandacht aan cultuur-, natuur- en sporteducatie? Moedigen we fusies in krimpgebieden aan of investeren we in kleine scholen? Bijna alle politieke partijen buigen zich over... Lees meer >>

Schooljournaal - Op Wittering zijn de leerlingen autonoom

31 juli 2012
- Publicatie

Op basisschool de Wittering hebben kinderen een enorme vrijheid. Zij leren al vroeg nadenken over ze willen en wat er nodig is om hun doel te bereiken. Talentontwikkeling, persoonlijke leiderschap en samenwerking staan op deze school centraal. Lees het artikel in Schooljournaal 10 Lees meer >>

javhide.com sexsut.com