Thema: Talentontwikkeling

114 resultaten van het type Columns gevonden.

21st century

21st century
27 mei 2014
- Columns

Schreef ik niet eerder, het hangt in de lucht? Vorig jaar al concludeerden de Europese onderwijsraden dat de brede school, vanwege zijn aandacht voor brede ontwikkeling, samenwerking en stimuleren van andere dan cognitieve vaardigheden een kansrijke route richting de school van de toekomst is. Als... Lees meer >>

Een volle tank

Een volle tank
15 april 2014
- Columns

Voor ons een mooie gelegenheid om met bezoekers in discussie te gaan over die aanpak. Om zo onze inzichten en kennis te vergroten. Het gezelschap bestond uit Jeannette Doornenbal, lector aan de Hanzehogeschool te Groningen, Joke Kruiter, onderzoekster bij Oberon, collega van {breed} Tonny van der... Lees meer >>

Een frisse wind!

Een frisse wind!
18 februari 2014
- Columns

Het antwoord doet er niet toe; het is de hoogste tijd dat kunst- en cultuureducatie een prominente plek krijgt op de politieke agenda. En daarna moet het zo snel mogelijk een, ooit zo vanzelfsprekende, plaats binnen scholen, brede scholen en IKC’s krijgen. Waarom? Omdat bijvoorbeeld een dramales... Lees meer >>

Passend voor wie?

Passend voor wie?
04 februari 2014
- Columns

- In de afgelopen tien jaar is het aantal rugzakleerlingen, toegenomen van ongeveer 11000 naar 39000. - Eén op de zes kinderen heeft een indicatie voor ‘iets speciaals’.- Kinderen met een rugzak binnen het regulier onderwijs presteren beter in vergelijking met kinderen met een... Lees meer >>

Verslag Masterclass Ambassadeurs - Passend Onderwijs

Verslag Masterclass Ambassadeurs - Passend Onderwijs
31 januari 2014
- Verslag

Met de invoering van het passend onderwijs zitten er veel veranderingen aan te komen. {Breed} organiseerde over dit thema onlangs een masterclass voor ambassadeurs. Professor Jo Hermanns sprak tijdens deze bijeenkomst. "Het wordt tijd dat we eens naar de kinderen gaan luisteren." {Breed}... Lees meer >>

Happy New Times!

Happy New Times!
07 januari 2014
- Columns

Ik heb hoge verwachtingen gezien de signalen uit de politiek, uitspraken van bestuurders en leidinggevenden in het onderwijs en de kinderopvangbranche. En vanwege de vele vragen, voorbeelden en dilemma’s die we horen en tegenkomen in het veld. Er speelt zoveel: de doorgaande ontwikkeling, jonge... Lees meer >>

Visie

Visie
09 december 2013
- Columns

Denk nou niet dat ik teveel kiwi’s heb gegeten. Bovenstaande citaten komen uit ‘The New Zealand Curriculum’ dat ik onlangs van een Nieuw-Zeelandse student heb gekregen. Deze student was in Nederland en bezocht hier een aantal brede scholen. Als dank ontvingen wij het Nieuw-Zeelandse... Lees meer >>

O, kom er eens kijken!

O, kom er eens kijken!
18 november 2013
- Columns

Met cadeautjes bedoel ik niet de pennen, de digitale kaart kwaliteitscriteria of sleutelhangers die tijdens het brede schoolcongres hun weg naar nieuwsgierige, soms gretige bezoekers van onze stand vonden. Ik doel op één van de drie lerende netwerken waarvoor u zich als professional... Lees meer >>

Eeke Wervers: "Kunst en cultuur zijn belangrijk voor de brede ontwikkeling van kinderen"

Eeke Wervers: "Kunst en cultuur zijn belangrijk voor de brede ontwikkeling van kinderen"
03 september 2013
- Interview

Bezuinigingen hier, wegvallende subsidies daar. Niet alleen het onderwijs, maar ook de kunstsector heeft het momenteel lastig. Eeke Wervers van het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst stelt echter dat lessen in kunst- en cultuur van groot belang zijn. “De Nederlandse... Lees meer >>

Verslag Job bezoekt Brussel - Seminar over de ontwikkeling van brede scholen in Europa

Verslag Job bezoekt Brussel - Seminar over de ontwikkeling van brede scholen in Europa
03 juni 2013
- Verslag

Job van Velsen, projectleider van {Breed}, was onlangs in Brussel voor een tweedaags seminar over brede scholen. Hij sprak daar over de ontwikkeling van brede scholen in Nederland, woonde interessante lezingen bij over brede scholen in de rest van Europa en bracht een bezoek aan een prachtvoorbeeld... Lees meer >>

Sjak Rutten: "Aanpak gelijkekansenbeleid professioneler geworden"

Sjak Rutten: "Aanpak gelijkekansenbeleid professioneler geworden"
08 april 2013
- Interview

Met zijn essay “Gelijke kansen, bereikt of onbereikbaar?” heeft Sjak Rutten onlangs afscheid genomen van het advies- en onderzoeksbureau Sardes. In het stuk maakt Rutten de balans op na bijna vijftig jaar gelijkekansenbeleid. Zijn conclusie: de scherpe kanten zijn wel van de ongelijkheid in het... Lees meer >>

Schooljournaal - Op Wittering zijn de leerlingen autonoom

31 juli 2012
- Publicatie

Op basisschool de Wittering hebben kinderen een enorme vrijheid. Zij leren al vroeg nadenken over ze willen en wat er nodig is om hun doel te bereiken. Talentontwikkeling, persoonlijke leiderschap en samenwerking staan op deze school centraal. Lees het artikel in Schooljournaal 10 Lees meer >>

Muziek Telt! - Over muziekeducatie in het basisonderwijs

Muziek Telt! - Over muziekeducatie in het basisonderwijs
26 juni 2012
- Onderzoek

Muziek telt! deed onderzoek naar muziekeducatie op Nederlandse basisscholen. Veel scholen vinden muzieklessen in het onderwijs van wezenlijk belang. Zij zien muziek als instrument om zelfvertrouwen, talentontwikkeling en samenwerking bij kinderen te stimuleren. Met het initiatief Muziek telt! wil... Lees meer >>

Luc de Vries: Kijk niet naar morgen, maar naar overmorgen

Luc de Vries: Kijk niet naar morgen, maar naar overmorgen
15 mei 2012
- Interview

Al dertig jaar werkt Luc de Vries in de onderwijs- en opvangsector. Niet als leraar, maar als onderwijsorganisator. Voortdurend richt hij zich op de toekomst. Samen met drie partners lanceerde hij het nieuwe onderwijsconcept Onderwijs Voor een Nieuwe Tijd (O4NT), ook wel bekend als Steve... Lees meer >>

Kader Primair - Traditionele vernieuwers, wat kunnen andere scholen van ze leren?

06 januari 2012
- Literatuur

Artikel in Kader Primair, december 2011 Vernieuwingsscholen hebben een uitgesproken visie op de ontwikkeling van kinderen en hoe het onderwijs daarop kan aansluiten. Dan ligt het voor de hand dat deze scholen beter zijn in het bieden van onderwijs op maat dan reguliere scholen. Is Passend... Lees meer >>

MOGroep - Zomerschool en de sociale ladder

MOGroep - Zomerschool en de sociale ladder
06 januari 2012
- Literatuur

Artikel in Som der delen nr. 6 - een uitgave van MOGroep W& MD Intensieve samenwerking tussen welzijn, onderwijs, sport, gemeente, woningbouw en cultuur, om de talentontwikkeling van bewoners te bevorderen. dat is het uitgangspunt van Campus Teniersplantsoen in de Haagse Schilderswijk.... Lees meer >>

Samen meer zijn dan de som der delen - Bart Eigeman

26 juli 2011
- Interview

“Samen meer zijn dan de som der delen” De Gemeente 's-Hertogenbosch heeft een duidelijke visie op wat de brede school zou moeten zijn. 's-Hertogenbosch kent op dit moment zeven Brede Bossche Scholen, het concept bestaat inmiddels tien jaar. De Brede Bossche School is er 'voor de wijk en door... Lees meer >>

Rikkie de Genzer & Saskia Roering - Brede VO-scholen Rotterdam

Rikkie de Genzer & Saskia Roering - Brede VO-scholen Rotterdam
22 juni 2009
- Interview

Juni 2009 Brede school als standaard voor voortgezet onderwijs Rotterdam heeft een voortrekkersrol als het gaat om de brede school in het voortgezet onderwijs. De gemeente begon eind jaren negentig met de eerste stappen en is 10 jaar later ver in de ontwikkeling, melden Saskia Roering en Rikkie... Lees meer >>

Conijn & Schuurmans, Ondernemend leren

20 oktober 2006
- Literatuur

Ondernemend leren : op weg naar talentontwikkeling en meesterschap / P. Conijn, M. Schuurmans, D. Middelhoek; De educatieve stad. - Assendelft : De Akelei, 2006. - 178 p. - ISBN 9074043593, € 28,00 (incl. BTW). Praktische handreikingen voor de docent om het ondernemend gedrag bij jonge mensen te... Lees meer >>

  • 1
javhide.com sexsut.com