Thema: Kunst en Cultuur

133 resultaten van het type Columns gevonden.

Op bezoek bij De Werkplaats Kindergemeenschap

01 juni 2015
- Verslag

Donderdag 21 mei bezochten de ambassadeurs van {Breed} De Werkplaats Kindergemeenschap te Bilthoven, die in 1926 werd opgericht door Kees Boeke. De Stichting Werkplaats Kindergemeenschap heeft anno 2015 een school voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Verder is er een Kinderopvang op... Lees meer >>

Gluren bij de buren ‘Meedoen is de kunst’

13 mei 2015
- Verslag

Op een stralende, zonnige voorjaarsdag gingen we op pad naar Zutphen en Wehl om daar te kijken bij twee goede voorbeelden van werken met het thema Kunst en cultuur in een IKC. Zo’n dag Gluren bij de buren levert altijd weer de nodige inspiratie én praktische tips op voor andere brede scholen en... Lees meer >>

Verslag netwerk Kunst en cultuur

12 mei 2015
- Verslag

De laatste lerende netwerkbijeenkomst kunst en cultuur vond donderdag 16 april plaats in het Aboriginal museum in Utrecht. De dag stond onder leiding van Job van Velsen. Saskia van den Bos hield een presentatie over actief ouderschap en Jan Jaap Knol, directeur van het Fonds voor... Lees meer >>

Verslag 2e bijeenkomst Netwerk Meedoen is de kunst

Verslag 2e bijeenkomst Netwerk Meedoen is de kunst
08 april 2015
- Verslag

Op 19 maart vond de tweede bijeenkomst van het Netwerk Meedoen is de kunst plaats in Het Huis in Utrecht. ‘Kunst en cultuur in de brede school’ is het thema van een serie netwerkbijeenkomsten voor directeuren, cultuurcoaches, leerkrachten, cultuurcoördinatoren, educatief medewerkers en andere... Lees meer >>

Hoera het is vandaag.

Hoera het is vandaag.
02 december 2014
- Columns

Woensdagochtend zag ik tot mijn vreugde dat de drie netwerken, over kwaliteit, jonge kind en kunst en cultuur in een speciale nieuwsbrief naar zo'n 8000 e-mailadressen was verstuurd. Dus die zelfde dag een flinke hijs aan het draaiboek Kunst en cultuur gegeven. We doen naast een drietal... Lees meer >>

Een frisse wind!

Een frisse wind!
18 februari 2014
- Columns

Het antwoord doet er niet toe; het is de hoogste tijd dat kunst- en cultuureducatie een prominente plek krijgt op de politieke agenda. En daarna moet het zo snel mogelijk een, ooit zo vanzelfsprekende, plaats binnen scholen, brede scholen en IKC’s krijgen. Waarom? Omdat bijvoorbeeld een dramales... Lees meer >>

Eeke Wervers: "Kunst en cultuur zijn belangrijk voor de brede ontwikkeling van kinderen"

Eeke Wervers: "Kunst en cultuur zijn belangrijk voor de brede ontwikkeling van kinderen"
03 september 2013
- Interview

Bezuinigingen hier, wegvallende subsidies daar. Niet alleen het onderwijs, maar ook de kunstsector heeft het momenteel lastig. Eeke Wervers van het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst stelt echter dat lessen in kunst- en cultuur van groot belang zijn. “De Nederlandse... Lees meer >>

Leve de koning!

Leve de koning!
22 april 2013
- Columns

'Doen jullie ook mee aan de Koningsspelen?' 'Wanneer moeten jullie je ontbijtspullen bij de supermarkt halen?' 'Heb jij de tekst al van het Kroningslied?' Het is geweldig hoe zo’n feest mensen bij elkaar brengt en creativiteit en inventiviteit aanboort. Een van die brede scholen waar ik... Lees meer >>

Geblinddoekt

Geblinddoekt
25 maart 2013
- Columns

Zo’n bijeenkomst geeft me minstens weer een week stof tot nadenken. Bijvoorbeeld over de inleiding van Jeannette Doornenbal, die binnen de context van een IKC sprak over transdisciplinair werken binnen brede scholen. Van dat woord had ik nog nooit gehoord, maar het klonk wél spannend. Wat... Lees meer >>

Vuurwerk

14 januari 2013
- Columns

Dit vind ik een uitspraak die hoop geeft voor 2013. Al veel langer is de enorme waarde van kunst en cultuur voor kinderen bewezen. Er zijn honderden onderzoeken, zoek eens op internet en u zult versteld staan van de resultaten.  Maar zeker ook vanuit de praktijk, vanuit brede scholen krijgen... Lees meer >>

Combifuncties Onderwijs - Leren van onderzoek en praktijk

01 oktober 2012
- Literatuur

Naar verwachting komt het aantal combinatiefuncties in Nederland in 2013 op 2.900 fte. Gesteund door structurele rijksbijdrage, en met de aandachtspunten van ervaring en onderzoek in het achterhoofd, kunnen gemeenten de combinatiefunctie op langere termijn succesvol maken. De... Lees meer >>

TNS Nipo – Motivatie voor invulling onderwijs m.b.t. kerndoelen kunstzinnige oriëntatie

TNS Nipo – Motivatie voor invulling onderwijs m.b.t. kerndoelen kunstzinnige oriëntatie
03 augustus 2012
- Onderzoek

TNS Nipo onderzocht de motivatie voor cultuureducatie onder leerkrachten, directeuren en coördinatoren in het basisonderwijs. Door middel van een online vragenlijst deed TNS Nipo onderzoek onder ruim 600 respondenten. Uit het onderzoek kwam naar voren dat twee op de vijf scholen veel waarde... Lees meer >>

Muziek Telt! - Competenties voor de docerend musicus in het primair onderwijs

Muziek Telt! - Competenties voor de docerend musicus in het primair onderwijs
02 augustus 2012
- Literatuur

Steeds meer muziekscholen richten zich op het basisonderwijs. Daarom publiceert Muziek Telt! een uitgebreide competentieset voor docenten die muziekles willen geven op een basisschool. Muziekles geven op een basisschool is niet hetzelfde als lesgeven op een muziekschool. Een docent geef op een... Lees meer >>

Cultuurplein Magazine - Professionals, amateurs en onderwijs werken steeds vaker samen

20 juli 2012
- Publicatie

Open publication - Free publishing - More... Lees meer >>

Muziek Telt! - Over muziekeducatie in het basisonderwijs

Muziek Telt! - Over muziekeducatie in het basisonderwijs
26 juni 2012
- Onderzoek

Muziek telt! deed onderzoek naar muziekeducatie op Nederlandse basisscholen. Veel scholen vinden muzieklessen in het onderwijs van wezenlijk belang. Zij zien muziek als instrument om zelfvertrouwen, talentontwikkeling en samenwerking bij kinderen te stimuleren. Met het initiatief Muziek telt! wil... Lees meer >>

Oberon - Effecten van de inzet van combinatiefuncties in het onderwijs

Oberon - Effecten van de inzet van combinatiefuncties in het onderwijs
14 mei 2012
- Onderzoek

Sinds 2008 kennen we combinatiefunctionarissen. Zij hebben één werkgever, maar werken zowel binnen als buiten de scholen, voornamelijk op het gebied van sport en cultuur. Oberon deed onderzoek naar de uitwerking van deze combinatiefuncties. De inzet van de combinatiefuncties moest het aanbod van... Lees meer >>

Combifuncties Onderwijs - Effecten van combinatiefuncties

08 december 2011
- Literatuur

Per 1 januari 2012 zijn ruim 1.800 combinatiefunctionarissen werkzaam. Ze houden zich onder andere bezig met het vergroten en versterken van het aanbod sport- en cultuuractiviteiten, het stimuleren van de deelname aan activiteiten en het vergroten van de doorgaande lijn tussen het binnen- en... Lees meer >>

Muziek op school: een win-winsituatie

29 september 2011
- Interview

Interview Marc Gouswaart, Maakmuziek.nuMaakmuziek.nu is een muziekproject voor groep 6, 7 en 8 van het primair onderwijs, dat EDU-ART in opdracht van de Koninklijke Nederlandse Federatie voor Muziekverenigingen (KNFM afdeling Gelderland / Flevoland) ontwikkelde. We spraken met... Lees meer >>

Zeeman & De Regt - Voorwaarden en handvatten voor goede erfgoededucatie

13 mei 2011
- Literatuur

Theoretisch kader Wat is goede erfgoededucatie? Het Theoretisch kader voor erfgoededucatie schetst de variabelen en beginvoorwaarden die onmisbaar zijn voor goede erfgoedprojecten en -materialen. Naast een eerste aanzet tot theorieontwikkeling, biedt het kader ook handvatten voor de... Lees meer >>

Monsma, D. & Muiderman, H. - Cultuurcoach, schakel tussen school en culturele instelling

17 december 2010
- Literatuur

Onderzoek naar de cultuurcoach (2010)De Cultuurcoach is in twee jaar op de kaart gezet in het Nederlandse onderwijs. De cultuurcoach vormt dé schakel tussen school en culturele instelling. Hoe de functie van cultuurcoach is ingevuld, is onlangs onderzocht en beschreven in de publicatie... Lees meer >>

javhide.com sexsut.com