38 resultaten gevonden.
De taskforce is opgericht door minister Asscher en staatssecretaris Dekker. De deskundigen pleiten in het vandaag verschenen rapport voor een verdere versterking van de samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang vanuit de belangen van kinderen, ouders en professionals. Niet alleen de oproep,... Lees meer >>
Kinderen uit lagere sociaaleconomische milieus zijn daarmee het meest gediend. Op deze manier gaan we concreet en praktisch de maatschappelijke tweedeling te lijf. Dat schrijft de Taskforce Samenwerking Onderwijs en Kinderopvang in zijn advies ‘Tijd om door te pakken’. De Taskforce roept... Lees meer >>
Overstappen en doorstromen Brede scholengemeenschappen moeten het makkelijker maken voor leerlingen om tussentijds op te stromen, maar ook om na het behalen van het diploma door te stromen. Bijvoorbeeld van vmbo naar havo of havo naar vwo. ”Op die manier kan ook een verkeerde keus op... Lees meer >>
Uit een enquête van DUO Onderwijsonderzoek blijkt dat 56 procent van de basisscholen nu het traditionele rooster hanteert. In het schooljaar 2011-2012 was dit nog 77 procent. Verder blijkt dat 23 procent van de basisscholen komend schooljaar gebruik gaat maken van een continurooster. Met dit... Lees meer >>
Hoe om te gaan met schooltijd, letterlijk en figuurlijk, is niet alleen op menig school een discussie. Ook de politiek houdt zich ermee bezig, nauwlettend gevolgd door de media. "Flexibele schooltijden gaan ten koste van leerprestaties", kopte een landelijke krant na publicatie van de... Lees meer >>
Ik verbaasde mij er altijd over hoeveel mijn eigen kinderen in zo'n vakantie leerden. En niet alleen toen ze jong waren. Herkent u dat? Ik weet niet of het wetenschappelijk bewezen is, maar ook als leerkracht merkte ik na de zomer dat 'mijn' kinderen echt groter waren geworden, al moest de... Lees meer >>
Eerder dit jaar werd, vanuit hetzelfde idee, een top 25 gepubliceerd van natuurbelevenissen die een kind in ieder geval voor zijn twaalfde jaar ervaren zou moeten hebben. Ook hier stond een modderbad hoog genoteerd, maar ook dingen als boompje klimmen, hutten bouwen en slootje springen. In... Lees meer >>
Met zijn essay “Gelijke kansen, bereikt of onbereikbaar?” heeft Sjak Rutten onlangs afscheid genomen van het advies- en onderzoeksbureau Sardes. In het stuk maakt Rutten de balans op na bijna vijftig jaar gelijkekansenbeleid. Zijn conclusie: de scherpe kanten zijn wel van de ongelijkheid in het... Lees meer >>
Het zal u niet ontgaan zijn, Andere Tijden lééft in de samenleving. Als ik in mijn familie of vriendenkring over deze pilot vertel, weet iedereen direct waar het over gaat. Dat is eigenlijk logisch, want zoals de Sociaal Economische Raad al in haar rapport “Tijden in de Samenleving”... Lees meer >>
In het Experiment Integraal Dagarrangement mogen maximaal vijftien samenwerkingsverbanden vanaf 1 januari 2013 tot 1 juli 2016 afwijken van de kwaliteitseisen in de kinderopvang. Die eisen zijn anders dan in het onderwijs. Om een goede dagindeling voor kinderen te organiseren, mogen deelnemers... Lees meer >>
"Zelf je leerstijl bepalen"In het oudste schoolgebouw in Delft werkt de montessorischool Jan Vermeerschool samen met kinderopvangorganisatie De Lange Keizer die werkt vanuit een Reggio Emilia-visie. Respect voor de talenten van het kind én de wijze waarop een kind zich ontwikkelt,... Lees meer >>
"Met de voeten in de klei en met het hoofd in de wolken" Voorzien in een behoefteIn de nieuwbouwwijk Groot Holthuizen in Zevenaar staat een splinternieuw schoolgebouw, op maat ontworpen voor de Sterrenschool. Deze school neemt deel aan de pilot Flexibele Onderwijstijden, waarin ouders... Lees meer >>
Op basisschool de Wittering hebben kinderen een enorme vrijheid. Zij leren al vroeg nadenken over ze willen en wat er nodig is om hun doel te bereiken. Talentontwikkeling, persoonlijke leiderschap en samenwerking staan op deze school centraal. Lees het artikel in Schooljournaal 10 Lees meer >>
NRC Next bericht in de editie van woensdag 25 april 2012 over de Sterrenschool in Zevenaar. De directrice ziet veel overeenkomsten tussen haar school en de Steve Jobsschool die de initiatiefnemers van 'onderwijs voor nieuwe tijd' willen oprichten. Download het krantenbericht 'Die... Lees meer >>
Op dinsdag 24 april 2012 verschijnt in NRC Handelsblad een artikel over de Sterrenschool in Zevenaar. De school hanteert flexibele tijden, om de ouders van de kinderen tegemoet te komen. Twee van hen komen aan het woord en vertellen hoe dit schoolsysteem in hun leven en dat van hun kinderen past.... Lees meer >>
De meerderheid verwacht dat in 2021 eralleen maar kindcentra zijn, centra die geïntegreerd onderwijs en opvang in één dagarrangement verzorgen. Sterker nog, de meesten vinden dat ook een goede zaak. Zelf weet ik niet of je zou moeten wensen dat alle scholen in 2021 een kindcentrum of brede... Lees meer >>
Op vrijdag 20 april 2012 kwam {Breed} met een twintigtal ambassadeurs bij elkaar op het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap in Den Haag. Het thema van deze dag luidde ‘Brede school: recente ontwikkelingen in Nederland en internationaal perspectief’. Aan het begin van de middag... Lees meer >>
Zij zijn de belangrijkste kracht die de School van de Toekomst, Scola* 2020 vorm kan geven. Als we kinderen willen helpen hun wereld te begrijpen, dan heb je aan een mooi gebouw met een paar samenwerkende partners echt niet genoeg. Ruimte hebben ze nodig, ruimte om de mogelijkheden en middelen van... Lees meer >>
Op vrijdag 30 maart vond in Het Vlechtwerk in Almere een Studiedag van {Breed} plaats. Het thema van deze dag was ‘Een nieuwe dagindeling, nieuwe schooltijden in de brede school’. Tijdens deze studiedag gaf Job van Velsen, projectcoördinator van {Breed}, een lezing over de pilot Flexibele... Lees meer >>
Nieuwe schooltijden, de school van de toekomst, laten dat nou net de centrale thema’s zijn van het Brede School congres op 23 mei zijn. Toeval? Waarschijnlijk niet. Want wist je dat, behalve dit Amsterdams schoolbestuur, er een flink aantal andere scholen is dat een ander rooster overweegt? Dat... Lees meer >>
Een nieuw praktisch boekje! Als hulp en inspiratiebron. Over werken aan en in een kindcentrum. Juist voor hen die dagelijks werken voor kinderen.
Bestel het hier.
Dé kaart van alle Brede Scholen en IKC's. Staat u er al bij?
{Breed}, tweewekelijks in uw mailbox! U kunt zich hier aanmelden.