Thema: ICT in het onderwijs

Ff liken

12 februari 2013

Kinderen racen via internet over de hele wereld. Een maatje om mee samen te werken zoek je niet meer in Bergen op Zoom of Appelscha, maar in Denver, Sydney of in Yamaguchi. Uiteraard niet in het Nederlands, maar in het Engels. Of we dat als volwassenen nou allemaal goed vinden of niet, het gebeurt gewoon. Pc’s, tablets en andere devices, hoe is het ermee op onze (brede) scholen gesteld?

Zoek op YouTube het filmpje “K12, A vision of students today” eens op. Over hoe kinderen kijken naar onderwijs en ict.  Ik vond dit filmpje toen ik het jaren geleden voor het eerst zag overrompelend. Sterker, ik was  zelfs geschokt door  de eenvoud en kracht van de boodschap. En het is nog steeds ontzettend actueel!

Kinderen, jong en oud, ze groeien op met computers, tablets, Gallaxy’s en iPhones. Telefoneren is allang uit, what’s appen is in. “Wat ik doe en wie ik ‘like’ zie je op mijn Facebook”.  Denkt u daar wel eens over na? Kunt u daar wat mee in uw brede school? Hoe integraal is uw kindcentrum op dit gebied? Het zou inmiddels toch mogelijk moeten zijn dat, daar waar samengewerkt wordt tussen onderwijs en opvang, er slechts één administratiesysteem gebruikt wordt, inclusief zorgmodule, registratie en personeelsplanningen. 

Maar nog veel belangrijker, hoe kunnen we computers en internet in de groepen inzetten om de kinderen werkelijk te helpen bij het bewandelen van hun leerroute. Welke rol kan die ict spelen als het gaat om leerstijlen, instructies, verrijking en verdieping? Een tablet is leuk, maar hoe benut je alle mogelijkheden waardoor  kinderen er anders en beter door leren, en u daar als professional ook verder mee komt?  

Vragen waar ik al jaren mee rondloop en waarvan ik het idee heb dat we er nog lang niet uithalen wat erin zit. Maar, ik bespeur beweging. De afgelopen maanden heb ik  gemerkt dat er, vanuit juist inhoudelijke of organisatorische vragen  van pedagogisch medewerkers, leerkrachten en directies van integrale kindcentra, pilotscholen flexibele onderwijstijden,  Steve Jobsscholen en Sterrenscholen sámen met partijen als Kennisnet en marktpartijen gezocht wordt naar concrete oplossingen voor bovengenoemde, en  andere vragen. Er zit beweging in, hou onze site en Kennisnet ook wat dat betreft in de gaten. Krachten worden, zo ziet het er naar uit, gebundeld, wat moet leiden tot meer mogelijkheden en een veel grotere gebruiksvriendelijkheid.

Bekijk tot slot het filmpje  van Sugata Mitra over zijn 'Gat in de Muur'-project eens op de TED site (staat ook onderaan de pagina). In dit project ontdekken jonge kinderen zelf hoe ze een PC kunnen gebruiken - en dan leren ze dit aan andere kinderen. Het project toont aan hoe gretig kinderen leren, zelfs als er geen leerkracht in de buurt is. Fascinerend toch, want wat betekent dat voor de toekomst van ons vak

Job van Velsen, projectleider Landelijk Steunpunt Brede Scholen

jobvanvelsen@bredeschool.nl

 

Delen:

javhide.com sexsut.com