Thema: Natuur en milieu educatie

Modder gooien

01 juli 2013

We hebben nu ook een Nationale Modderdag, zo las ik afgelopen zaterdag in de krant. Een foto van een modder etende peuter op een kinderdagverblijf vergezelde het verslag. Kinderen moeten veel meer met de natuur en elementen in aanraking komen, is zo’n beetje de achterliggende gedachte. 

Eerder dit jaar werd, vanuit hetzelfde idee, een top 25 gepubliceerd van natuurbelevenissen die een kind in  ieder geval voor zijn twaalfde jaar ervaren zou moeten hebben. Ook hier stond een modderbad hoog genoteerd, maar ook dingen als boompje klimmen, hutten bouwen en slootje springen.

In diezelfde krant las ik dat per 1 juli 2013 de regels in de kinderopvang aangescherpt zullen zijn. Het is vanaf dat moment absoluut onmogelijk om in een kinderdagverblijf een stoere bult, stevige brandwond of bloederige, maar indrukwekkende snee op te lopen. Peuters hoeven nog net niet in een gewatteerd harnas rond te lopen. En als er dan toch nog een kind heel stiekem een beetje wil experimenteren met gereedschap, bomen, modder, op een andere dag dan de nationale modderdag, dan hebben we gelukkig het “vier ogen principe” en is er snel een pedagogisch medewerker, of liever twee, aanwezig om de peuter naar de veilige lees- of poppenhoek te dirigeren. Het is natuurlijk van de gekke dat vanaf groep 1 al die regels opeens niet meer gelden.

Nog even en kinderen hoeven niet eens meer naar buiten, natuurbeleving wordt een ultieme digitale ervaring. De top 25 van natuurbelevenissen werk je af via een app.

Althans, in de media wordt de indruk gewekt dat op de Steve Jobschool, het initiatief van Maurice de Hond bijna alles op de iPad gedaan wordt en al het andere, zoals vulpen, boeken en natuurkundeproefjes overboord gegooid worden. Hoeders van het kind tuimelen over elkaar heen in de media om iedereen te waarschuwen voor het gevaar van die tablets voor de tere kinderziel, en dus voor de toekomst van het land.

In de praktijk zie ik dat veel kinderopvangorganisaties, en ook veel scholen, het beste uit beide werelden weten te vermengen. Schoolbesturen die hun leerlingen de beschikking geven over een iPad, naast allerlei andere leermiddelen. Kinderopvangorganisaties en BSO’s die een fantastisch aanbod hebben van leuke, leerzame en uitdagende activiteiten. Ook in het bos of bij de sloot. Gelukkig maar, want kinderen moeten de kans krijgen zich een bult te vallen of uit een boom te kukelen. Daar word je groot van.

De vakantie staat voor de deur. Voor veel BSO’s een tijd van kampen en drukbezochte themaweken. Zomerscholen hebben een fantastisch aanbod en ook voor de kinderen van de pilot flexibele onderwijstijden breekt een bijzondere periode aan. En velen gaan op vakantie. Dé tijd dat je heel veel betekenisvolle dingen leert en ervaart, vaak buiten, in of bij de natuur. Ik wens iedereen een fantastische zomertijd toe: leerzaam, leuk en vooral ontspannen. Geniet ervan!

Job van Velsen, projectleider Landelijk Steunpunt Brede Scholen

jobvanvelsen@bredeschool.nl

De volgende column van Job verschijnt maandag 26 augustus.

Delen:

javhide.com sexsut.com