Thema: Naschoolse activiteiten

Studiereis naar België: een 'plezante' ervaring

07 oktober 2013

Twintig ambassadeurs van het Landelijk Steunpunt Brede Scholen maakten eind september een studiereis naar België. Zij brachten een bezoek aan een aantal brede scholen en kinderdagverblijven in Gent en Brussel. De reacties waren zeer positief. "Bedankt voor de fijne dagen, de gesprekken en het sparren."

De studiereis is een jaarlijks terugkerend fenomeen en is voor ambassadeurs van {breed}. Met het organiseren van de studiereis bedankt {breed} haar ambassadeurs voor hun inzet en zorgt ervoor dat zij zelf ook geïnspireerd blijft. Tonny van den Berg, adviseur van {breed}, legt uit wat een ambassadeur precies doet. “Een ambassadeur is een medewerker van een brede school, integraal kindcentrum of kinderopvangorganisatie. Deze school of kinderdagverblijf is een goed voorbeeld voor anderen. Wij zetten de ambassadeurs in als we specifieke vragen over brede scholen, integrale kindcentra of kinderdagverblijven krijgen. Wij verwijzen de vraagstellers door naar één van onze ambassadeurs, waarna zij hen helpen. Tijdens een rondleiding laten ze bijvoorbeeld zien hoe zij een bepaald probleem hebben opgelost.”

Gedachten uitwisselen en gesprekken voeren
De studiereis heeft volgens Tonny echter ook nog ander doel. “Door twintig ambassadeurs twee dagen lang onder elkaar te brengen, raken ze met elkaar in gesprek en wisselen ze ideeën uit.” Dat laatste beaamt ambassadeur Petra Schipper van Kinderopvangorganisatie Eigen&Wijzer: “Ik vind het erg bijzonder deze ervaringen met elkaar te delen, te evalueren en voor een gedeelte vast een plekje te geven. Ik maak ook zeker gebruik van het aanbod om bij enkelen van jullie langs te komen en nog meer ideeën en inspiratie te halen!” Ook Annet Tuinstra van de Almeerse Brede Scholen reageerde positief:”Bedankt voor de fijne dagen, de gesprekken en het sparren.” 

Gent
In Gent bracht het gezelschap onder andere een bezoek aan Jenaplan school De Feniks. Tonny vertelt wat er zo bijzonder was aan deze school. “België is toch een beetje het land van de doorgaande leerlijn. Kinderen gaan hier immers al vanaf 2,5 jaar naar school. Wat wij in Nederland als peuterspeelzaalwerk kennen, valt hier onder de verantwoordelijkheid van een onderwijsinstelling.” Op de Feniks krijgen kinderen tussen de 2,5 en 12 jaar les. “De allerkleinste zaten in een ruimte die was opgedeeld in vier kleinere ruimten. Alles was open en overal kwam zonlicht naar binnen. In elk hoekje was wel een speel-, knutsel- of tekenhoek ingericht. Er waren vijftig kinderen en vier begeleiders in de ruimte, maar het gekke was dat je haast geen kinderen zag. Ze gingen allemaal op in hun eigen spel-activiteiten.  Zo zie je maar dat je met het juiste gebouw en het juiste personeel kinderen op een natuurlijke manier kunt laten spelen en leren.” 

Brussel
De manier waarop de Brusselse kinderopvangorganisatie KIK (Ket in Kuregem) de naschoolse activiteiten heeft geregeld, inspireerde ook veel ambassadeurs. Tonny: “Er is één centrale ruimte, waar alle kinderen, voordat ze naar de naschoolse activiteiten gaan, verzamelen. Deze ruimte noemen ze Het Nest. Het is een gezellig en rustig gebouw, waar alle kinderen zich thuis voelen. Vanaf Het Nest gaan alle kinderen naar de desbetreffende activiteit. Het Nest is dus de plek van de rust en de regelmaat, de activiteit vindt elders plaats.” Een ander opmerkelijk punt was dat opvangorganisatie KIK op een verfrissende manier naar de wijk kijkt. “Ze organiseren wijkwandelingen voor ouders én kinderen. Zo kunnen niet alleen de vaders en moeders de wijk leren kennen, maar ook de kinderen.” 

Documenten
Wilt u de presentatie van Mary-Ann de Meijer, van kinderdagverblijf De Palmboom, nog een keer teruglezen? Klik dan hier. Hier vindt u de visiebrochures van de Gentse stedelijke kinderopvang. En hier staat de Visie Stedelijke Initiatieven Buitenschoolse Opvang.

Delen:

javhide.com sexsut.com