Thema: Personeel

Visie

09 december 2013

In Nieuw Zeeland wil men dat 'young people' creatief, ondernemend en daadkrachtig zijn tegen de tijd dat ze de maatschappij betreden. Positief over en vanuit hun eigen identiteit en 'connected' met de wereld om zich heen. 'Active seekers, users and creators of knowledge', dat is waar ze in Nieuw-Zelaand naar streven. Wauw, over inspiratie gesproken!

Denk nou niet dat ik teveel kiwi’s heb gegeten. Bovenstaande citaten komen uit ‘The New Zealand Curriculum’ dat ik onlangs van een Nieuw-Zeelandse student heb gekregen. Deze student was in Nederland en bezocht hier een aantal brede scholen. Als dank ontvingen wij het Nieuw-Zeelandse curriculum. En dat ligt dan op je bureau. Je legt er een boekje bovenop en voor je het weet ligt er een wolkenkrabber aan nog te lezen publicaties en boeken op de hoek van je bureau. Maar deze week was er opeens ruimte in de agenda en bevond ik me zomaar Down Under, verdiept in ‘The New Zealand Curriculum’.

Deze publicatie begint direct met de visie op leren en ontwikkelen. Vlak daar achteraan beschrijft men wat er van de professionals verwacht wordt. Het is bijzonder, want op allerlei manieren ging het de afgelopen weken in mijn omgeving over visie. Natuurlijk in relatie tot de brede schoolontwikkeling. Teveel voorbeelden om allemaal op te noemen, dus ik beperk me tot de meest aansprekende. De lezing van prof. dr. Robert-Jan Simons, die hij tijdens het brede schoolcongres gaf, borrelt nog na. Wat een lezing! Zoek hem na op onze site! In de context van brede scholen, IKC en 21th century skills, stelde hij een (retorische) vraag aan het publiek: ‘Als het over leren en ontwikkeling gaat, moeten we dan steeds maar weer nieuwe dingen erbij bedenken, of moeten we naar een geheel nieuwe, integrale aanpak van leren?´

Dat laatste sluit heel goed aan bij hoe ik zelf denk over de hele brede schoolontwikkeling. Maar ook bij de conclusie van de bijeenkomst van Europese onderwijsraden die in juni in Brussel plaats vond; namelijk dat de brede school de route is naar de school van de toekomst. Paul Rosenmöller, nieuwe voorzitter van de VO-raad, merkte onlangs in de Volkskrant op dat de inhoud van de schooltas in de afgelopen veertig jaar nauwelijks veranderd lijkt. Ook een ontnuchterende waarneming.

Visie is waar het allemaal mee begint voor je iets gaat aanpakken. Het is een fundament voor al je verdere handelen. Nee, visie is niet abstract. Het geeft je dromen weer van wat je met je werk - je brede school - wilt bereiken. Creatieve, ondernemende kinderen, die een leven lang willen leren. Jonge mensen die, door een breed en uitdagend programma, verrijkt de toekomst tegemoet treden. Ga zo maar door. Ik hoor wel eens roepen dat het mooi zou zijn als de overheid een duidelijke visie neer zou leggen. Ik zou zeggen, wacht daar toch niet op! Lees een boekje van Robert-Jan Simons, leen ‘The New Zealand Curriculum’ van me en ga in gesprek met je partners uit onderwijs, opvang of peuterspeelzaalwerk. Maar bovenal, kijk naar de kinderen! Daar ligt de inspiratie! Daar moet het om gaan! Een inspirerende, en vooral hedendaagse overheidsvisie is en blijft natuurlijk ieders wens, maar daar hoef je natuurlijk niet op te gaan wachten; gewoon zelf met je partners aan de slag! En hang eens een kiwi in de kerstboom! Mooie feestdagen, tot in 2014.

Delen:

javhide.com sexsut.com