Thema: Talentontwikkeling

Een volle tank

15 april 2014

The engine of opportunities. Wat een machtige titel voor het vierdaagse congres van the National coalition for communityschools, dit jaar in Cincinnati USA. En wij waren er afgelopen week bij! Sterker, we mochten zelfs een presentatie geven over de Nederlandse brede schoolaanpak. 

Voor ons een mooie gelegenheid om met bezoekers in discussie te gaan over die aanpak. Om zo onze inzichten en kennis te vergroten. Het gezelschap bestond uit Jeannette Doornenbal, lector aan de Hanzehogeschool te Groningen, Joke Kruiter, onderzoekster bij Oberon, collega van {breed} Tonny van der Berg en ondergetekende. Iedere dag liepen we, tussen immens hoge wolkenkrabbers, met zo'n loeiende en galmende politiesirene op de achtergrond, naar het Duke Conference Centre. Leergierig en vol verwachting.

Zo´n 1.600 community-minded collega's deden mee aan tientallen workshops en volgden uiteenlopende presentaties. Deze werden gegeven door prominenten, een vakbondsleider uit het onderwijs, de burgemeester van Cincinnati, dé onderwijsdeskundig adviseur van president Obama en een aantal jongeren, die een prachtig en loeisterk filmpje vertoonden. ´s Middags gingen we met 1.600 mensen aan de lunch, die werd uitgeserveerd door obers met zilveren schalen!

Het congres bood ook de mogelijkheid om een aantal communityscholen te bezoeken. En je begrijpt, daar hebben we zeker gebruik van gemaakt. In totaal zijn we op vier communityscholen, of community learning centres, zoals ze hier ook genoemd worden, geweest.

Ik ga nog zeker terugkomen op dit bezoek. Daar is wat mij betreft geen ontkomen aan. In de vorm van een verslag of een publicatie. Maar eerst eens alles laten bezinken. Ik wil deze column, vooruitlopend op een vervolg, eindigen met een aantal opmerkelijke waarnemingen deze dagen. Achter ieder zit een heel verhaal, maar nu geef ik u ze mee om bij stil te staan, of om over na te denken. Voor het gemak gebruik ik het woord communityschool, maar vul hiervoor gerust school, ikc of brede school in.

  • Overal, plenair en in workshops, werd het belang van het gebruik van data, gegevens en feiten benadrukt. Handel vanuit harde feiten, werk vanuit analyses en visie en stel daarop je doelen af. Het werd door de voorzitter van een heel groot schoolbestuur zelfs zo geformuleerd: "If you are against collecting data, you are a part of the problem."
  • Proef het subtiele verschil tussen de woorden 'Family engagement' en 'ouderbetrokkenheid'.
  • 'Zouden ouders de manier waarop we onderwijs ingericht hebben ook zo bedacht hebben?'
  • Relationship is de belangrijkste basis van een communityschool.
  • En tot slot, luid en bijna hysterisch uitgeroepen door de voorzitter van de grootste onderwijsvakbond:  "Communityschools zitten in ons DNA.”

U merkt het wellicht, mijn motor is volgetankt. Nog zo'n tip: 'pak de kansen', of zoals ze hier zeggen: 'where the rubber hits the road!'

Delen:

javhide.com sexsut.com