Thema: Andere schooltijden

De toekomst uitvinden

01 mei 2012

Ja Job, de lente is in aantocht, zoals je zei in je laatste blog. In Parijs is die er al; de Japanse kers bloeide er met Pasen al volop. Nog even en dan is de Japanse kers in mijn Hollandse achtertuin ook zover. En er zijn meer nieuwe ontwikkelingen op komst, viel me op bij thuiskomst uit Parijs: een schoolbestuur in Amsterdam dat op 34 scholen nieuwe schooltijden wil invoeren; van half negen tot vijf. En Maurice de Hond die zijn concept van de school van de toekomt lanceert? Ontwikkelingen die onze toekomst gaan uitvinden!

Nieuwe schooltijden, de school van de toekomst, laten dat nou net de centrale thema’s zijn van het Brede School congres op 23 mei zijn. Toeval? Waarschijnlijk niet. Want wist je dat, behalve dit Amsterdams schoolbestuur, er een flink aantal andere scholen is dat een ander rooster overweegt? Dat willen ze om de versnippering van de schooldag tegen te gaan en onderwijs en opvang beter op elkaar te laten aansluiten. Dat daar veel bij komt kijken als je roostertijden wilt veranderen, merken we aan de vragen die bij ons project Andere Tijden binnenkomen: ‘Kunnen jullie een discussiebijeenkomst verzorgen met aangesloten schoolleiders?’, ‘Hoeveel ouders moeten instemmen in een ouderraadpleging?’, ‘Hoe regelen we de pauzetijden voor leerkrachten in een 5 gelijke dagenmodel?’ en ‘Is onderzocht of nieuwe schooltijden goed voor het kind zijn?’ Inmiddels heeft 25% van de scholen in Nederland andere schooltijden, daarnaast ziet 55% mogelijkheden dit in de toekomst in te voeren.

Job, voor veel scholen staat die toekomst dus al aan de poort, op andere wordt de toekomst nu – as we blog – uitgevonden, denk aan de koplopers die integrale kindcentra opzetten. Wel een geruststellende gedachte, hè, dat de belangrijkste pioniers acte de présence geven op het aankomende congres, op 23 mei in de Jaarbeurs? En daar in een film, een masterclass of een workshop hun ervaringen met ons willen delen.

Zouden alle scholen weten dat je daar kunt speeddaten met de onderwijsbond? En dat je ouders kun vragen naar hun wensen en de rol die zij willen spelen? Schoolleiders interviewen over de manier waarop zij vernieuwing hebben aangepakt? Het kan allemaal… Maar voor groei is naast de wil, kennis en ervaring die ik hierboven noemde ook ruimte, stimuli en steun nodig. ‘Goede randvoorwaarden’ heet dat in onderwijstaal. Wie zouden daarvoor kunnen zorgen? Enig idee, Job?

Anki Duin
Projectleider bij project Andere tijden in onderwijs en opvang

Delen:

javhide.com sexsut.com