Inleiding Job van Velsen - Masterclass voor Ambassadeurs

3 februari 2014

De invoering van passend onderwijs biedt kansen om meer kinderen een betere toekomst te geven. Maar dan moeten die kansen wel benut worden. Brede scholen hebben op dit terrein unieke mogelijkheden. Door educatieve en pedagogische kaders te integreren kan de massale uittocht uit het ‘gewone leven’ van kinderen, die speciale onderwijs- en opvoedingsbehoeften hebben, voor een groot deel gestopt worden. Anders dan vaak gedacht wordt blijkt dit voor álle kinderen grote voordelen te bieden. Een voorwaarde is wel dat er met ouders als partners gewerkt kan worden. De mogelijkheden die de stelselherziening jeugdzorg bieden, kunnen ook dit ideaal dichterbij brengen.

Welkom op deze bijzondere studiedag!
Samenwerking met ouders, maar vooral ook met partners, met name die rond de jeugdzorg. Ik weet uit eigen ervaring hoe weerbarstig de praktijk is. Ik was betrokken bij het CJG, het Oké-punt in Almere, met allemaal mensen uit de gezondheidszorg. Jo Hermanns adviseerde daar in die tijd. Het vraagt loslaten van eigen organisatiebelang en vooral echt kijken naar wat ouders en kinderen nodig hebben. Dat was zo'n 8 jaar geleden, in de tijd van Rouvoet. Zijn komst opende in ieder geval voor basisschool Het Meesterwerk deuren!

Ander punt is hoe serieus je ouders echt betrekt bij het zoeken naar de juiste ondersteuning voor kinderen. Praten we in zorg advies teams, Multi-teams of hoe het ook heet over, of met de ouders? We organiseerden een avond in Almere over ouderbetrokkenheid. Zie de uitkomsten in mijn blog.

Nóg een stap eerder...is ieder kind welkom op school, of sorteer je al aan de poort? Ik ga naar de Verenigde Staten om een congres over brede scholen te bezoeken. Ik ben benieuwd naar hun beleid op dit gebied.

Gemiddeld heeft 21 % van de leerlingen een specifieke indicatie met bijbehorende hulpvragen. Vinden we kinderen niet een beetje snel opvallend? Creëren we soms niet juist zorgkinderen door de manier waarop we onderwijs en alles eromheen organiseren? Niet voor niets kijken we vanmiddag hier naar een leerorkest, wat doet zoiets met kinderen? Is het alleen maar muziek maken  of....?

‘We halen de wereld binnen en treden de wereld tegemoet’, is zo'n uitspraak bij brede scholen, of ‘it takes a village to raise a child’. Zo actueel, ook in deze context. Ik pleit ervoor juist ook de expertise van "buiten" - maar wat is buiten - te betrekken. Vanuit resultaatgerichtheid. Vanuit kennis en ervaring. Vanuit expertise. Vanuit de wil het beste voor een kind en hun ouders te betekenen als pedagogisch medewerker of leerkracht.

En dat kan je in deze tijd echt niet meer alleen! Dat is geen teken van zwakte als je dat erkent. Samen kom je verder en vooral, daarmee help je kinderen. 

Passend onderwijs, doorgaande lijn, vve, ikc, harmonisatie; het zijn geen losse dingen, het past in een transitie die gaande is. En de brede school, of een ikc is in mijn ogen de meest natuurlijke en kansrijke plaats om dat vorm te geven. Samen met ouders! Complex maar ontzettend noodzakelijk, gezien de enorme hoeveelheid zorgkinderen die er in het onderwijs is, of ervaren wordt.

Passend onderwijs, tot slot, zou vanzelfsprekend moeten zijn, het is onze kerntaak. Wij passen ons aan aan de kinderen, en vooral, helpen en dagen uit en dragen bij om hen uiteindelijk, ieder op eigen wijze, succesvol te laten zijn in hun leven. En in de maatschappij. Want de wereld van de toekomst is wat kinderen ervan maken.

Nieuw boekje

3 februari 2014

Een nieuw praktisch boekje! Als hulp en inspiratiebron. Over werken aan en in een kindcentrum. Juist voor hen die dagelijks werken voor kinderen.
Bestel het hier.

Nieuws op {Breed}

3 februari 2014

Columns van Job

3 februari 2014

17 oktober 2017
06 september 2017

Op de kaart

3 februari 2014

kaart van alle Brede Scholen en IKC's. Staat u er al bij?

Twitter (breed}!

Nieuwsbrief

3 februari 2014

{Breed}, tweewekelijks in uw mailbox! U kunt zich hier aanmelden.

javhide.com sexsut.com