Verslag Landelijke IKC-dag 2.1

8 april 2015

Vanwege de grote belangstelling in het najaar van 2014, organiseerde {Breed} op vrijdag 27 maart in samenwerking met de PO-Raad en de Brancheorganisatie Kinderopvang weer een IKC-dag. Rond hetzelfde thema en met dezelfde sprekers, maar met nieuwe toehoorders.

In september 2014 werd deze studiedag ook al georganiseerd, maar die zat toen binnen no time vol. Er kwamen zoveel mensen op de wachtlijst dat besloten werd tot een herhaling van zetten, in dit voorjaar. En wederom was de zaal tot de nok toe gevuld.

“Ik ben altijd bereid te leren, maar zelden om onderwezen te worden.”

Na een opening door Alice Jansen nam Job van Velsen, projectleider van {Breed} het woord. Hij benadrukt dat alles wat we in de brede school doen altijd in het teken moet staan van de kinderen. Het maakt niet uit of je het een brede school of IKC noemt. Het gaat erom dat we samenwerken om de ontwikkeling van kinderen te verrijken.

Professor dr. Robert-Jan Simons vertelde vervolgens zijn visie op leren. “Ik heb geen verstand van IKC’s, maar gelukkig wel van leren. En dan vooral van de psychologie van het leren.” 

Het onderwijs is vooral gericht op cognitieve vakken. Simons pleit voor een bredere, holistische visie op leren. Evidence based werken vindt hij daarbij belangrijk. “Wat we tot nu toe zien in de wereld is dat we een school hebben, waarin je leert. Af en toe wordt de buitenwereld gesimuleerd in de school. Maar, er is ook nog zoiets als leren buiten de school.” We kunnen meer gebruik maken van de verbinding tussen het leren binnen en buiten de school.  

Simons onderscheidt 7 verschillende vormen van leren

·         Kunst afkijken: leren door te imiteren
·         Participeren: leren in de samenleving met anderen
·         Kennis verwerven: objectieve kennis
·         Oefenen: in een veilig omgeving vaardigheden verder ontwikkelen.
·         Ontdekken
·         Verbeelden: visualiseren
·         Doorzien: het intuïtieve denken, met gevoel.

Ieder mens heeft leervoorkeuren waarbij hij vaak 2 van bovenstaande manieren combineert. Als we weten wat ieders leervoorkeuren zijn, kan het onderwijs daarop inspelen.

Aan het einde van het plenaire deel benadrukt Job van Velsen nog dat ook de borging van wat we nu doen heel belangrijk is. Ook binnen {Breed} en het ministerie wordt dat gedaan.

Na het plenaire deel gaat de groep uiteen in vijf deelsessies:
·         Gezamenlijke visieontwikkeling – Nicole Hanegraaf
·         Op weg naar een IKC – Edward Moolenburgh en Yvette Vervoort
·         Huisvesting van IKC’s – Gertjan van Midden
·         Multidisciplinair team – Hanneke van de Meerendonk
·         Un1ek: Goed voorbeeld bestuurlijke samenwerking – Claudia Doesburg en Eric Boerhout

De deelsessies worden gevolgd door een afsluitende lunch. De wederom grote opkomst zorgt ervoor dat we deze dag als succesvol kunnen beschouwen.

Tags

Nieuw boekje

8 april 2015

Een nieuw praktisch boekje! Als hulp en inspiratiebron. Over werken aan en in een kindcentrum. Juist voor hen die dagelijks werken voor kinderen.
Bestel het hier.

Nieuws op {Breed}

8 april 2015

Columns van Job

8 april 2015

17 oktober 2017
06 september 2017

Op de kaart

8 april 2015

kaart van alle Brede Scholen en IKC's. Staat u er al bij?

Twitter (breed}!

Nieuwsbrief

8 april 2015

{Breed}, tweewekelijks in uw mailbox! U kunt zich hier aanmelden.

javhide.com sexsut.com