Brede scholen in:

Koningstraat 27
6812 DG Arnhem

Inleiding
De brede schoolontwikkeling in Arnhem heeft een geschiedenis vanaf 2000. De gemeente Arnhem heeft de eerste jaren enkele veldraadplegingen en stadsconferenties georganiseerd over de brede school, wat uiteindelijk in 2004 leidde tot de Arnhemse kadernota brede scholen en het convenant dat ondertekend is door de gemeente Arnhem en de belangrijkste organisaties in de brede school.
Vanaf 2006 kreeg de brede school in de wijken echt vorm, omdat toen geld werd vrijgemaakt voor coördinatie en activiteiten. In augustus 2006 waren er twee brede scholen; inmiddels (januari 2011) zijn dat er veertien. Ze zijn in verschillende fasen van ontwikkeling. Er nemen in totaal aan deel: 33 basisscholen, 9 kinderdagverblijven 0-4 jaar, 22 peuterspeelzalen, 12 bso's, 10 wijkcentra, 11 sportpunten, 1 bibliotheekfiliaal, 1 CJG en 1 consultatiebureau.

De brede school in Arnhem is een concept voor inhoudelijke samenwerking van diverse organisaties, ten behoeve van de jeugd in de wijk. Die samenwerking hoeft niet per sé onder één dak, in één multifunctioneel centrum plaats te vinden. Toch heeft de gemeente Arnhem vanaf 2006 flink geïnvesteerd in dergelijke MFC’s. De brede schoolpartijen zijn erg blij met de mooie gebouwen, want de ervaring leert dat het de samenwerking vergemakkelijkt en nieuwbouw meer kinderen en ouders, leerlingen, deelnemers, aantrekt. Arnhem heeft eind 2010 zeven nieuwe multifunctionele centra. Op negen andere plaatsen in de stad zijn plannen of initiatieven om MFC’s te bouwen.

De Arnhemse brede school kent drie algemene doelen:
1. Verbeteren van de ontwikkelingskansen van kinderen, doordat school en het netwerk eromheen samen meer kunnen bieden dan ieder voor zich.
2. Versterken van de maatschappelijke participatie van kinderen en hun ouders.
3. Versterken van de sociale samenhang in een wijk, doordat school met omliggende voorzieningen ervoor zorgen dat kinderen en ouders elkaar ontmoeten en leren kennen.

Het basisconcept van een Arnhemse brede school ziet er als volgt uit:
- De brede school biedt een doorgaand arrangement voor onderwijs en opvang, van 7.30 uur tot 18.30 uur.
- De brede school zorgt voor een sluitende overgang van peuters vanuit speelzaal of dagverblijf naar de basisschool. Idem naar het voortgezet onderwijs.
- De brede school biedt een samenhangend aanbod en kwalitatief goede vrije tijdsbesteding van kinderen.
- De brede school heeft oog voor de risicojeugd: instellingen werken samen aan het voorkomen en bestrijden van achterstanden, en zo nodig bieden van extra zorg.
- De brede school is gericht op vroegtijdige signalering en aanpak van problemen bij kinderen en hun ouders.
- De brede school neemt ouders serieus in hun wensen en noden. Ouderbetrokkenheid is vanzelfsprekend.

De brede scholen kiezen hun eigen speerpunten en activiteiten, afhankelijk van de populatie in de wijk, de wensen en problemen bij kinderen en ouders, en de beschikbaarheid van voorzieningen zijn er verschillen in accenten tussen de brede scholen.
Over het algemeen zijn dit:
1.    Doorgaande lijn van peuters naar de basisschool (V.V.E.)
2.    Breed Educatief Aanbod / naschools activiteitenaanbod
3.    Pedagogisch klimaat en sociaal-emotionele vaardigheden
4.    Ouderbetrokkenheid
5.    Organiseren dagarrangement

Bijlage: <link fileadmin pdf>brochure Arnhemse brede scholen: een wereld te winnen.