Op weg naar samen in Almere, stand van zaken 2008

Op 5 juli 2007 zijn de kaders voor het Bredeschoolbeleid 2008-2011 in Almere vastgesteld. De uitgangspunten zijn:

  • regie bij de gemeente
  • initiatief bij de (a.s.) brede scholen
  • objectieve beoordeling van de kwaliteit middels het Keurmerk Almeerse Brede School.

In de notitie “Bredeschoolbeleid 2008-2011” (zie onder) staat beschreven hoe de gemeente deze uitgangspunten vorm wil geven. De gemeente faciliteert en ondersteunt de brede scholen. Door het geven van subsidie, door het aanstellen van een stedelijk consulent die de brede scholen inhoudelijk ondersteunt. Het initiatief om een brede school te vormen dient uit het veld te komen. Uit onderzoek is gebleken dat een top-downaansturing niet goed werkt. Het vraagt veel energie en motivatie om een brede school te ontwikkelen. Een krachtig samenwerkingsverband waarin gemotiveerde partners bereid zijn hun doelen gezamenlijk te verwezenlijken is een belangrijke succesfactor voor een brede school. De gemeente Almere richt zich op het ondersteunen van krachtige initiatieven. 

Keurmerk
Er is een Keurmerk Almeerse Brede School ontwikkeld door de gemeente en het veld, op basis van een landelijk model. Dit keurmerk kent 10 kwaliteitscriteria, waaronder - een gezamenlijke visie van de partners binnen de brede school, - het kindcentraal, - ouderbetrokkenheid en - maatwerk in de wijk. Door deze kwaliteitscriteria te hanteren wordt het voor iedereen duidelijk wat een brede school is. Almeerse brede scholen moeten aantoonbaar voldoen aan of toewerken naar het keurmerk, willen zij voor subsidie in aanmerking komen.Voor de toetsing op de kwaliteitscriteria is door de gemeente en de maatschappelijke partners i.s.m. OOG het “Instrumentarium Keurmerk Brede School Almere” (zie onder) ontwikkeld. Hierin is uitgewerkt hoe de criteria getoetst gaan worden. Een onafhankelijke en objectieve  “keurmeester” zal visiedocumenten, (meerjaren)werkplan, samenwerkingsovereenkomst e.d. van een brede school bestuderen, de locatie bezoeken en interviews afnemen.

Voorgeschiedenis
In 2001/2002 zijn de eerste vier brede scholen in Almere van start gegaan. De doelen voor de brede school in Almere werden voorafgaand aan de start bedacht door de gemeente en de maatschappelijke partners. De belangrijkste conclusie was dat de Almeerse brede school een ontmoetingsplaats moest zijn. Een plek waar het kind centraal staat, waar verschillende voorzieningen zijn die samen zorgen voor verbetering van de ontwikkelingskansen van het kind: een bruisend centrum in de wijk. Dat is het beeld uit de eerste nota: “Op weg naar samen”(november 2002).

De ontwikkeling en uitvoering van de brede school werd in handen gelegd van stichting BAS (Brede Almeerse Scholen). BAS bestond uit de belangrijkste partners van de brede school:  het primair openbaar onderwijs, de welzijnsstichting en de instelling voor culturele en kunstzinnige vorming. Het algemeen bestuur bestond uit een scala aan lokale partners, afkomstig uit het onderwijs, de kinderopvang, de zorg, de bibliotheek en de sport.Stichting BAS leidde het ontwikkelingsproces in goede banen door voor elk van de 4 brede scholen een projectcoördinator aan te stellen o.l.v.  2 projectleiders, zowel bij de Stichting BAS als intern bij de gemeente. 

Evaluatie: opheffing BAS
In Almere besefte men dat het opzetten van een brede school tijd kost. ‘Een gebouw neerzetten duurt ongeveer 14 maanden, een inhoudelijke Brede School bouwen kost meer tijd. Gemiddeld 3 jaar. Kleine stappen, aansluiten bij wat er is; risico’s durven nemen en fouten mogen maken horen daarbij.’Na deze gemiddelde periode van 3 jaar bleken de brede scholen maar deels succesvol te zijn in hun ontwikkeling.
De oorzaken van deze stagnatie in het ontwikkelingsproces, zoals verwoord in de evaluatie van 2005 door B&A advies, leidden tot bijstelling van de beleidsuitvoering. Om de betrokkenheid van de partners te vergroten werd besloten St. BAS op te heffen en de verantwoordelijkheid voor het ontwikkelingsproces bij de brede scholen zelf te leggen.

In de daaropvolgende twee jaar heeft elke brede school in Almere een regisseur/managementteam ingesteld, die ondersteund wordt door een eigen activiteitencoördinator. Er worden nu jaarlijks werkafspraken tussen de brede scholen en de gemeente gemaakt in de vorm van  werk- en activiteitenplannen. Op basis hiervan kan men als brede school subsidie krijgen. Op stedelijk niveau worden de brede scholen ondersteund door de brede school consulent. Bij dit verzamelpunt van “good practices” kan men terecht voor informatie en advies. 

Om dit streven naar kwaliteit verder te ondersteunen is er ook geïnvesteerd in de expertisebevordering van de activiteitencoördinatoren. Zij volgden de training “bekwaam over de volle breedte “ van het NJi i.s.m. NIMO-projectmanagement. Daarnaast vindt er professionalisering plaats van het (naschoolse)activiteitenaanbod door het werken met activiteitenmodules. Onder schooltijd worden themalessen verzorgd die uitmonden in naschoolse workshops op de brede school of in een activiteitencentrum in de buurt.Ook zijn er specifieke dagarrangementen bij brede scholen ontwikkeld in Almere. Uitgangspunt is hierbij niet de opvang  van kinderen van werkende ouders, maar van kinderen met een specifieke zorgvraag. De welzijnsstichting De Schoor is in Almere de trekker van deze arrangementen.

De 8 brede scholen
Almere telt inmiddels 8 brede scholen, elk met een eigen gezicht en een eigen geschiedenis. Alleenstaand of binnen een netwerkconstructie, in bestaande gebouwen of in nieuwe multifunctionele accommodaties.

De brede scholen in bestaande gebouwen zijn:

  • <link http: www.deschoor.nl>Brede school Stedenwijk. Almere-Stad.<link http: www.deschoor.nl html external-link-new-window>
  • <link http: www.deschoor.nl>Brede School de Wierwinde, Almere-Haven.
  • <link http: www.letterland.edu.almere.nl>Brede school Letterland, Literatuurwijk.
  • <link http: www.caleidoscoop.edu.almere.nl>Brede (sportieve )school Caleidoscoop, Filmwijk.


De Brede scholen in nieuwe gebouwen zijn:

  • <link http: www.dearchipel.nl>Brede School de @rchipel, Eilandenbuurt.<link http: www.dearchipel.nl external-link-new-window>
  • <link http: www.deschoor.nl>Brede School de Compositie, Tussen de Vaarten-Midden.
  • <link>Brede School het Meesterwerk, Tussen de Vaarten-Zuid.<link http: www.hetmeesterwerk.nl _blank external-link-new-window>
  • <link http: www.deschoor.nl>Brede School het Vlechtwerk, Stripheldenbuurt. 

Adressen en contactpersonen

Gemeente Almere
Bettina van Pienbroek, beleidsadviseur <link>
DMObvpienbroek@almere.nl

Annet Tuinstra, stedelijk consulent
<link>tuinstra@deschoor.nl

Documenten

“<link fileadmin doc nota_brede_school_beleid_almere_2008-2011.doc download>Bredeschoolbeleid 2008-2011”
“<link fileadmin doc instrumentarium_keurmerk_gemeente_almere_01.doc download>Instrumentarium keurmerk brede school Almere, februari 2008”