Lekker lang op school

14 november 2005

Ook in een kleine brede school kan het aanbod riant zijn, blijkt bij een bezoek aan de brede school Zeeheldenbuurt in Amsterdam. De kinderen vinden het geweldig, zegt adjunct-directeur Marloes Hamming.

Marloes Hamming is sinds 2003 adjunct-directeur van de brede school Zeeheldenbuurt, een vrij kleine school met 115 leerlingen, die wil doorgroeien naar 165 leerlingen. Sinds twee jaar is de school een brede school.

Waarom is de school een brede school geworden?
“Er was hier niets. Na schooltijd werden de kinderen de straat opgestuurd. We vonden dat jammer, ook omdat kinderen na schooltijd zoveel kunnen leren. We wilden hun dus meer bieden, en hun ouders ook.” Het werkte. ‘Nu mag ik lekker lang op school blijven', zei een jongetje tegen Marloes Hamming, en zo voelden alle leerlingen het. “De meeste kinderen krijgen hier van huis uit maar weinig mee. Ze komen nooit buiten hun buurt. Bewegen doen ze amper, en in een museum of Artis zijn de meesten nog nooit geweest. Dankzij de naschoolse activiteiten, vergroten ze hun wereld. Ze vinden het geweldig.”
In de brede school Zeeheldenbuurt gebeurt veel. De muren hangen vol presentaties van natuurprojecten en kunstactiviteiten, en alle kinderen op het schoolplein doen wel ergens aan mee, of hebben iets gedaan. “Techniek, dat was gaaf. We hebben zelf gel gemaakt!”, zegt er één. ‘Ik ging schilderen. Dat was ook cool', een ander. “Dat schilderij met die giraffen is van míj.”
Naschoolse activiteiten horen er gewoon bij. Er is voor iedereen wat. Een timmercursus voor kleuters, schildercursussen, natuurcursussen, kookcursussen, en heel veel sport. “Het motto van onze school is ‘Leren voor het echte leven'”, zegt Marloes Hamming. “Dat zou zonder naschoolse activiteiten niet kunnen.” De naschoolse activiteiten worden allemaal door welzijn georganiseerd, de activiteiten zelf kosten de leerkrachten dus geen extra tijd. Wat wel tijd kost is het overleg, om de dingen in en buiten de les zoveel mogelijk op elkaar te laten aansluiten.
BS Zeeheldenbuurt doet ook het nodige voor de ouders. Er zijn gratis taallessen, er is een opvoedsteunpunt dat o.a. thee & thema-ochtenden organiseert, en moeders kunnen gaan gymmen met hun baby's. Moeders organiseren bovendien zelf een kook- en praatclub.

 Is het lastig, dat samenwerken en -wonen?
“We zijn twee jaar geleden echt als brede school begonnen. In het begin was het moeilijk. Het kostte energie, ineens waren er allemaal vreemden in het gebouw, behalve onze twee vaste mensen van welzijn, liepen er mensen van de peuterspeelzaal en het buurtmaatschappelijk werk rond, en één dag in de week was er de wijkagent. Het voelde soms alsof je school was ingepikt. Kasten waren niet meer onze kasten, spullen werden ook door anderen gebruikt. Het zijn natuurlijk kleine dingen, maar niet iedereen had zich van tevoren gerealiseerd dat zulke futiliteiten ook een rol spelen.”
“Gelukkig waren de problemen oplosbaar. Door veel te praten, en een studiedriedaagse met de twee vaste mensen van welzijn te organiseren, kwam de oplossing vanzelf. ‘Wij voelen ons óók in een hoekje gedrukt', zeiden de twee van welzijn. Toen bleek dat zij zich net zo rot voelden als wij, was het probleem eigenlijk al geen probleem meer. Na een tijdje was het toen ineens gewoon om te delen.”

Wat moet er nog gebeuren?
“We zijn bezig met het opstellen van een PR-plan, en met het uitvoeren van het schoolontwikkelingsplan. Het belangrijkste daarvan is de gezamenlijke visie, Leren voor het echte leven. Dat het niet lang leve de lol is, zie je bijvoorbeeld aan de presentaties. Kinderen maken een verslag en lichten dat in een presentatie voor ouders en medeleerlingen toe. In het ontwikkelingsplan staat ook dat we die missie gaan uitdragen.”

Wat zijn de grote voordelen voor jullie van het brede school zijn?
“Behalve dat de kinderen veel meer leren en dat geweldig vinden, merken we ook dat we meer ouders in de school krijgen. Er is een praathoekje bij de koffieautomaat dat veel wordt gebruikt, er worden onderling activiteiten georganiseerd. Op rapportenavonden komen alle ouders, en op algemene ouderavonden komen er elke keer meer. En de contacten met andere organisaties in je eigen gebouw maakt dat je veel gemakkelijker bij elkaar om raad vraagt. Het is heel handig als in het lokaal naast je het maatschappelijk werk zit. Tegen de ouders zeg je dan sneller: ga even langs op het inloopspreekuur. We kunnen hun ook advies vragen, er is ineens veel meer expertise in huis.”

Interview met adjunct-directeur Marloes Hamming

Nieuw boekje

14 november 2005

Een nieuw praktisch boekje! Als hulp en inspiratiebron. Over werken aan en in een kindcentrum. Juist voor hen die dagelijks werken voor kinderen.
Bestel het hier.

Nieuws op {Breed}

14 november 2005

Columns van Job

14 november 2005

17 oktober 2017
06 september 2017

Op de kaart

14 november 2005

kaart van alle Brede Scholen en IKC's. Staat u er al bij?

Twitter (breed}!

Nieuwsbrief

14 november 2005

{Breed}, tweewekelijks in uw mailbox! U kunt zich hier aanmelden.

javhide.com sexsut.com