‘Wat wij doen kan overal'

3 augustus 2006

Marjon van Wier en Jorie Wieriks zijn de drijvende krachten achter het schoolbuurtwerk Westerpark. Aan de lopende band verzinnen ze projecten waarin samenwerking tussen scholen, welzijnswerk en de buurt centraal staat.

Wieriks en Van Wier zitten al een half leven in het buurtwerk. Ze dragen zodoende een berg kennis en ervaring met zich mee, die ze, blijkt ook uit het Praktijkboek "Levensecht leren" over het schoolbuurtwerk in Amsterdam Westerpark, graag met anderen delen.

“Wat je ook doet, samenwerking is altijd essentieel”, zegt Wieriks. “Dáár gaat het om in het schoolbuurtwerk. Co van Calcar, wiens boeken wij hier nog altijd in de kast hebben staan, zei dat in de jaren zeventig al. Hij vond dat ouders, school, bibliotheek en instellingen in de buurt veel meer moesten samenwerken in de opvoeding van het kind.”

“Precies wat de brede school nu doet”, zegt Van Wier.

Wieriks en Van Wier hebben elk een aantal buurten onder hun hoede, en elk een halve baan. Het minimum, vinden ze. Schoolbuurtwerk is niet iets wat je er even bij doet. Als niemand de bakker leert hoe hij met de kinderen met wie hij gaat broodbakken moet omgaan, wordt het niks. Een beroepskracht is dus een voorwaarde voor succes, denken ze. Net zoals tijd om een en ander op te bouwen, inzet, afspraken, en aanpassen, belangrijk zijn. Maar, benadrukt Van Wier, “In principe kan wat wij doen overal. In elke buurt zijn er projecten te bedenken. Het is een kwestie van ogen en oren openhouden, nadenken over wat je met een nieuwe kunstenaar in de buurt, of met een tropisch aquarium, zou kunnen doen. En luisteren naar de kinderen, en hun vragen stellen.” Wieriks: “Vraag wat ze willen zien, waar ze van houden, en wat ze graag willen doen. Zo kom je vanzelf op projecten. Toen ik bezig was met een project over architectuur, vroeg ik welke gebouwen in de buurt ze graag van binnen wilden zien. Ze kwamen aan met de studentenwoningen, en met een hotel. Goed idee!”

Wieriks stapte vervolgens naar de eigenaren, om te vragen of ze mee willen werken. Net zoals zij en Van Wier naar experts in de buurt gaan om te vragen of die – tegen betaling – willen meehelpen in de lessen. Bijna iedereen doet dat. “Je hoeft er niet eens veel voor te doen. Gewoon vragen. Alleen mensen die een druk en commercieel bedrijf hebben, zoals loodgieters of garagehouders, zeggen nee. Maar gewoner is dat mensen het leuk vinden om over hun werk te vertellen.”

“Uniek is dat welzijn hier iets toevoegt onder schooltijd”, zegt Wieriks. “Én dat het structureel gebeurt”, zegt Van Wier. “Sinds we in 2002 met de schoolbesturen en de deelraad een convenant hebben afgesloten, heeft elke klas een vast aantal dagdelen projecten met ons.”

Het klinkt bijna utopisch. Hebben ze dan nergens problemen mee?

“In het begin wel”, vertelt Wieriks. “Scholen moest je toen echt overtuigen. Het kwam wel voor dat onderwijzers zeiden dat het zo wel een erge pretpakketdag was. Dan moet je ingrijpen. Kinderen leren niet alleen uit boekjes. Of misschien wel: juist niet. Wat kinderen aan den lijve ervaren blijft altijd langer hangen.”

“Wat wij doen is bovendien goed voor de sociale cohesie in de buurt”, zegt Van Wier. “De contacten blijven. Kinderen weten meer van hun eigen buurt, kennen veel meer mensen, en andersom is dat ook zo. De brugwachter bijvoorbeeld, is hartstikke blij dat hij de kinderen kent. Ze weten nu dat het gevaarlijk is om onder de slagbomen door te glippen, en iemand die je kent gehoorzaam je bovendien eerder.”

Interview met Marjon van Wier en Jorie Wieriks

Nieuw boekje

3 augustus 2006

Een nieuw praktisch boekje! Als hulp en inspiratiebron. Over werken aan en in een kindcentrum. Juist voor hen die dagelijks werken voor kinderen.
Bestel het hier.

Nieuws op {Breed}

3 augustus 2006

Columns van Job

3 augustus 2006

17 oktober 2017
06 september 2017

Op de kaart

3 augustus 2006

kaart van alle Brede Scholen en IKC's. Staat u er al bij?

Twitter (breed}!

Nieuwsbrief

3 augustus 2006

{Breed}, tweewekelijks in uw mailbox! U kunt zich hier aanmelden.

javhide.com sexsut.com