Actieteam Brede School biedt eerste hulp aan partners binnen de BredeSchool

18 december 2007

Jean Eigeman.

Het Actieteam Brede School ondersteunt gedurende een korte periode in multifunctionele accommodaties gehuisveste BredeScholen. De gratis dienstverlening van onafhankelijke experts, bedoeld om knelpunten in de samenwerking tussen de partners binnen de BredeSchool aan te pakken, is inmiddels op gang gekomen.

"We zijn nu met zo'n acht gevallen bezig, die we tijdens onze vergadering in maart evalueren", zegt drs. Jean Eigeman, voorzitter van het Actieteam Brede School, dat is opgericht door de landelijke organisaties VNG, Aedes, de MOgroep, VOS/ABB en Bond KB. "In het voorjaar van 2007 opperden deze organisaties het idee de handen ineen te slaan en partners in multifunctionale accommodaties een faciliteit te bieden. Later hebben ze mij als voorzitter gevraagd en na het Jaarcongres Brede School op 7 november zijn we echt van start gegaan."
Duidelijk is nu al dat de vragen die het Actieteam krijgt heel verschillend zijn. "Vertegenwoordigers van organisaties die gebruik gaan maken van een voorziening die in aanbouw is, komen er nu achter dat er te laat afspraken zijn gemaakt over het feitelijk gebruik van de accommodatie. Daardoor spelen kinderen straks vlak naast de plek waar volwassenen aan het werk zijn, wat geen ideale situatie is. Ze kunnen dat zelf niet oplossen, dus hebben ze onze hulp ingeroepen en is de samenwerking op gang gebracht. In een grotere gemeente is men inmiddels aan de slag gegaan met het realiseren van vier BredeScholen in multifunctionele accommodaties. Nu rijzen er allerlei bestuurlijke vragen op praktisch niveau, zoals: 'Welke constructie zetten we op voor samenwerking met de woningbouwcorporaties?'. Er is in deze gemeente niet echt sprake van een visie of een samenhangend geheel, maar toch wil ik niet spreken van een probleem. Er is hier sprake van te weinig aandacht voor het conceptuele niveau. Ik herken dat, omdat het een situatie is die ik zelf ook heb meegemaakt."
Eigeman geeft nog een voorbeeld: "Een gemeente wil vast beginnen, maar heeft geen idee welke kant het opgaat. Wij zijn benaderd, maar vroegen ons in eerste instantie af of we wel moeten inspringen als er nog geen sprake is van een probleem. We hebben het toch gedaan, want als je in zo'n vroegtijdig stadium ondersteuning biedt zijn problemen nog te voorkomen en is een goede discussie mogelijk. Wel waren we het er vanaf het begin over eens dat problemen wel zo vroeg mogelijk aangepakt dienen te worden."

Leefbaarheid
In honderden wijken en plaatsen is de laatste jaren een BredeSchool ontwikkeld. Onderwijs vormt de basis, kinderopvang, welzijn, peuterspeelzaal en bibliotheek komen daarbij. Bij het ontwikkelen van BredeScholen zijn woningcorporaties vaak de logische partner. Een BredeSchool betekent veel voor de leefbaarheid in de buurt. De deuren staan immers voor iedere buurtbewoner open. Zo'n school is onmisbaar voor de sociale samenhang en vergroot de ontwikkelingskansen van de kinderen in de wijk. De BredeSchool is over het algemeen een succes, maar soms lopen de partners tegen samenwerkingsproblemen aan. Bijvoorbeeld op het terrein van beheer en exploitatie of op een andere manier. In dat geval kunnen een of meer partners van de BredeSchool hun zaak voorleggen aan het Actieteam. BredeScholen waarvan de partners gezamenlijk een case indienen krijgen prioriteit bij de behandeling. Eigeman: "Er gaat veel uit zichzelf goed, het is echt niet hopeloos in het veld. Partners hebben vaak de beste bedoelingen. De eerste stap is te erkennen dat ze niet in verschillende werelden opereren, hoewel scholen andere ideeën hebben over bijvoorbeeld exploitatie en beheer dan gemeenten en woningbouwcorporaties."

Duo's
De vijftien leden van het Actieteam, die de vier deelnemende organisaties vertegenwoordigen, gaan in duo's op pad. "We hebben verschillende visies op het functioneren van BredeScholen. Per case wordt gekeken wie het geschikst zijn om de helpende hand te bieden. Een paar leden van het team zijn afkomstig uit het onderwijs. Verder zijn er vier voormalige wethouders, directeuren van woningbouwcorporaties en mensen uit de welzijnswereld. Sommigen vinden dit een mooie manier om hun actieve loopbaan af te sluiten." Eigeman, lid van de Eerste Kamer voor de Partij van de Arbeid en zelfstandig ondernemer, heeft verschillende (bestuurlijke) functies in het onderwijs en bij de overheid bekleed. Hij is bekend met drie van de vier kennisvelden. "De leden van het team krijgen een vergoeding, maar hen inroepen kost niets. Meestal bestaat de ondersteuning uit maximaal drie gesprekken. Er zijn niet altijd problemen, soms is een gesprek voldoende om de partners op het goede spoor te zetten. Als ze er niet (helemaal) uitkomen adviseren we iemand in de arm te nemen. Wij doen dat niet, maar vinden over het algemeen wel dat het verstandig is om onder leiding van een expert door te gaan. Vreemde ogen dwingen en dat is vaak nuttig. Een vervolgtraject is lang niet altijd nodig." De problemen hebben - ondanks het feit dat Aedes, de overkoepelende vereniging van woningbouwcorporaties een van de partners is binnen het Actieteam - lang niet altijd met huisvesting te maken. "Beheer, exploitatie en eigendomsverhoudingen kunnen aanleiding zijn steun te vragen, maar vaak is de onderliggende reden dat men moet wennen aan verschillende culturen. De intenties zijn over het algemeen goed. Het Actieteam helpt mensen de eigen mogelijkheden te ontdekken."Het Actieteam Brede School is te bereiken via bredeschool@aedes.nl.

Nieuw boekje

18 december 2007

Een nieuw praktisch boekje! Als hulp en inspiratiebron. Over werken aan en in een kindcentrum. Juist voor hen die dagelijks werken voor kinderen.
Bestel het hier.

Nieuws op {Breed}

18 december 2007

Columns van Job

18 december 2007

17 oktober 2017
06 september 2017

Op de kaart

18 december 2007

kaart van alle Brede Scholen en IKC's. Staat u er al bij?

Twitter (breed}!

Nieuwsbrief

18 december 2007

{Breed}, tweewekelijks in uw mailbox! U kunt zich hier aanmelden.

javhide.com sexsut.com